کاهش عوامل سرطان‌زا با تولید محصولات تراریخته

نایب رئیس کمیته اخلاق زیستی کمیسیون ملی یونسکو در نشست ارتقا آگاهی‌بخشی در حوزه سرطان به تبیین راهکارهای بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته برای پیشگیری از سرطان پرداخت.

به گزارش خبرنگار مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، دکتر بهزاد قره‌یاضی، متخصص ژنتیک گیاهی و نایب رئیس کمیته اخلاق زیستی کمیسیون ملی یونسکو در نشست ”ارتقای آگاهی‌بخشی در حوزه سرطان“ که شب گذشته در محل کمیسیون ملی یونسکو و با حضور کارشناسان و مسئولان مرتبط با سلامت برگزار شد به بررسی تاثیر غذای مسموم و ارگانیک  سرطان زا پرداخت.

وی اظهار داشت: ما خود از باورمندان به طب سنتی هستیم اما متاسفانه در حال حاضر طب سنتی از دو جریان آسیب می بیند: 1) ناباوران ومنکران و 2) شیادان و سوداگران که به مسموم کردن فضای جامعه در حوزه طب سنتی می پردازند. از نظر من دسته دوم تاثیر مخرب تری را بر استفاده صحیح از طب سنتی برجای می گذارد. سوداگری و شیادی امروز کار را  به صدور حکم حرمت داروهای شیمیایی هم رسانده است. این دسته دوم بیشتر از دسته اول به طب سنتی ضربه می زنند.

دکتر قره‌یاضی با اشاره به نظر کارشناسان وزارت بهداشت درباره بزرگ‌نمایی آمار سرطان در کشور گفت: در سال ۲۰۱۵ سه میلیون و هشتصد و پنجاه و پنج هزار مرگ ثبت شده است که از این تعداد ۴۹۹ هزار مرگ (۱۲٫۸ درصد)در اثر سرطان رخ داده است.

وی یکی از عوامل افزایش آمار سرطان را بالا رفتن سن متوسط جامعه دانست و گفت: بدیهی است که با افزایش سن، نرخ ابتلا به سرطان افزایش می یابد. در زمان انقلاب امید به زندگی کمتر از ۶۰ سال بود. الان امید به زندگی به ۷۶ سال رسیده است. در حال حاضر امید به زندگی در آمریکا ۷۸ سال است. این دستاورد خیلی بزرگی است که انقلاب ما به آن نایل شده. اما با افزایش سن طبیعی است که ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان هم افزایش می یابد..

رئیس انجمن ایمنی زیستی با اشاره به سموم کشاورزی به عنوان یکی از عوامل سرطان زا تأکید کرد: بر اساس آمار ارائه شده از سازمان حفظ نباتات در یکی از روزنامه ها، ۸۸ درصد مبارزه با آفات به کرم ساقه خوار برنج اختصاص دارد. برای مبارزه با آفت کرم ساقه خوار برنج از دیازینون که یک سم ارگانوفسفره است استفاده می شود. مصرف دیازینون در حال حاضر در اروپا و آمریکا ممنوع است. در ایران هم خوشبختانه تا دو سال آینده ممنوع خواهد شد.

قره‌یاضی افزود: سموم کلره و ارگانوفسفات ها از جمله سموم سرطان زا هستند. ۳۴ هزار نفر در اثر سموم کشاورزی سرطان گرفته‌اند. عوارض متعددی برای استفاده از سموم شیمیایی گزارش شده است. کاهش بهره هوشی کودکان، کاهش باروری و تولد نوزادان مرده یا معلول تنها بخشی از نتایج مصرف بی رویه سموم شیمیایی خطرناک هستند.

وی با ذکر مصادیقی از توانمندی‌های مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته برای جلوگیری از عوامل سرطان‌زا گفت: وقتی برنج را مقاوم به آفت کردیم از سم دیازینون در آن استفاده نمی‌شود. در مورد پنبه تراریخته مقاوم به آفت هم که گاهی تا ۱۴ بار سمپاشی با دیازینون هم گزارش شده است به همین صورت از مصرف سم بی‌نیاز خواهیم شد. بر اساس یک متا آنالیز در کل جهان با کشت محصولات تراریخته مختلف ۳۹ درصد مصرف سم کاهش یافته است.

قره‌یاضی ادامه داد: از طریق این فناوری سیب زمینی تراریخته مقاومی ایجاد شده است که آکریلامید که ماده ای بدون تردید سرطان زا است در آن تولید نمی‌شود. مهندسی ژنتیک توانسته است میزان اکریلامید در سیب زمینی هم کاهش دهند که سرطان‌زا است ولی متأسفانه مردم نسبت به این عوامل سرطان‌زا آگاهی ندارند.

وی با غیر علمی دانستن تفکیک سموم به طبیعی و شیمیایی گفت: تقریبا تمام سموم شیمیایی که استفاده می‌کنیم و بعضا بسیار زیانبارند دارای منشأ طبیعی هستند. بنابراین صرف اینکه گفته شود سمی طبیعی است نمی‌توان به آن اطمینان کرد و این معیار که متأسفانه برخی ترویج می‌کنند نمی‌تواند به عنوان راه حلی برای پیشگیری از سرطان یا درمان آن مطرح شود بلکه وضعیت را بدتر خواهد کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به آفلاتوکسین به عنوان یک ماده طبیعی سرطان زا‌ در برخی محصولات غذایی گفت: مطالعات منتشر شده در منابع معتبر علمی تمایه شده آی اس آی متعددی نشان داده است که محصولات ارگانیک به دلیل شرایط تولید این محصولات تا ده برابر بیشتر به مایکوتوکسین‌های حاصل فورزاریوم آلوده می‌شود.

وی با اشاره به چشم انداز و ظرفیت روش ارگانیک در کشاورزی گفت: کل تولید ارگانیک از کشاورزی در صد سالی که از عمر این صنعت می گذرد به دلیل محدودیت‌های متعدد آن تنها به یک درصد از کل سطح زیر کشت جهانی محصولات کشاورزی رسیده است.

قره‌یاضی استقبال کشاورزان از محصولات تراریخته را مورد توجه قرار داد و گفت: استقبال از این فناوری به گونه‌ای بوده است که در طول تنها ۲۱ سال ۱۸ درصد از کل سطح زیر کشت محصولات کشاورزی جهان را شامل شده و بخش زیادی از محصولاتی که معادل تراریخته آنها موجود است به این روش کشت می‌شود.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران با نشان دادن تصویری از یک گوجه فرنگی که سرنگ هایی در آن فرو رفته است  گفت: یکی از مخالفان فناوری هراس تولید ملی محصولات تراریخته در مصاحبه خود با اذعان به دروغ بودن این تصاویر تصریح کرده است که “وقتی به عوام و مردم ساده که نمی دانند اصلا تعریف بیوتکنولوژی و تراریخته چه هست، یک گوجه فرنگی را نشان می دهند که سرنگ در آن فرو کرده اند. این نماد است؛ ما می خواهیم با این نماد سازی مردم وحشت کنند!” در حالی که در این نشست تعداد زیادی از پزشکان و کارشناسان حوزه سلامت حضور دارند و هیچ کدام نگفتند تراریخته مضر و سرطان‌زا است و این مطالب ساخته و پرداخته چند رسانه خاص در کشور است.

با فرا رسیدن چهارم فوریه روز جهانی سرطان و هفته ملی مبارزه با سرطان کمیسیون ملی یونسکو روز گذشته اقدام به برگزاری نشستی در ارتباط با همین موضوع کرد. نشست ”ارتقای آگاهی‌بخشی در حوزه سرطان“ در محل کمیسیون ملی یونسکو و با حضور اساتید صاحب نظر در این حوزه برگزار شد. در این نشست دکتر شمس دبیر کارگروه حکمت فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر محققی رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسینیان عضو کمیته تحولات اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو، دکتر خدادوست معاون طب سنتی وزات بهداشت، خانم دکتر مهنام مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی یونسکو، دکتر ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، خانم دکتر فخاری رئیس شورای استان تهران، مهندس وثوق دبیر انجمن خیریه مهرانه، نماینده انجمن خیریه محک و نمایندگانی از انجمن‌های خیریه دیگر در این نشست حضور داشته و سخنرانی کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. کشاورزی سالم می گوید

    هر ساله آفات و بیماری ها خسارات زیادی را به محصولات کشاورزی وارد می کنند که کشاورزان برای در امان ماندن از این خسارت ها مجبورند که از انواع سموم شیمیایی با دوز بالا استفاده کنند که این خود با گذشت زمان باعت آسیب به محیط زیست و سلامتی انسان ها می شود و باعث بروز انواع سرطان در انسان ها می شود، که این مشکلات را می توان با تولید گیاهان مقاوم به آفات و بیماری ها از کاربرد سموم خطرناک شیمیایی جلوگیری کرد و به سلامت جوامع انسانی و محیط زیست کمک شایانی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.