همراهی تسنیم و بی‌بی‌سی فارسی در دروغ‌پراکنی علیه پیشرفت کشور

پایگاه خبری بی‌بی‌سی فارسی مدتی است در راستای منافع استعمار پیر به پیشرفت های مهندسی ژنتیک در کشور حساسیت نشان داده است و پس از انتشار چند گزارش بر ضد تولید داخلی محصولات مهندسی ژنتیک (تراریخته) این بار شبکه لجن‌پراکنی بی‌بی‌سی فارسی به انتشار مطالب کذب متعددی در این باره پرداخته است.

متاسفانه تعصبات سیاسی خبرگزاری تسنیم موجب شده است دست های استعمار پیر را در این مسئله نادیده بگیرد و با ذوق زدگی به بازنشر لجن پراکنی های بی‌بی‌سی فارسی علیه این فناوری بپردازد. 

در فیلم زیر که خبرگزاری تسنیم آن را بازنشر کرده است، کارشناس بیسواد و غیر عادی بی‌بی‌سی آشکارا در مغایرت با اصول اولیه مالکیت فکری درباره حق پتنت مترتب بر محصولات تراریخته ایرانی سخن می‌گوید تا تحقق هدف دیکته شده استعمار پیر یعنی جلوگیری از بهره‌مندی کشور از این فناوری را تسهیل کند.

این کارشناس هماهنگ با جریان ضد این فناوری که برای عقب ماندگی کشورها طراحی شده است (به دروغ) مدعی می‌شود محصولات تراریخته دارای ثبت اختراع معتبر بوده و دانشمندان کشورمان نمی‌توانند از این فناوری در داخل کشور استفاده کنند. جالب آنکه این ویدئو نشان می‌دهد کارشناسان ارگان دولت انگلستان وقت زیادی را به مطالعه درباره برنج تراریخته و حتی مکاتبه با شرکت سنجنتا با هدف یافتن مدارکی برای بدگویی علیه این محصول بومی و حاصل تلاش دانشمندان کشورمان اختصاص داده‌اند. البته در نهایت که به هدف مورد نظر دست نیافته‌اند به خلاف‌گویی متوسل شده‌اند.

بنابر اصول حقوقی پذیرفته شده در تمام نظام‌های حقوقی و همچنین معاهدات بین‌المللی مرتبط، مالکیت فکری دارای اعتبار سرزمینی است. اصل سرزمینی در نظام حق اختراع به این معنا است که پتنت‌ها تنها در کشورهایی اعتبار دارند که مطابق مقررات همان کشور در آنجا ثبت شده باشند. هیچ یک از فناوری‌های مورد استفاده در تولید بذور تراریخته به نام شرکت‌های خارجی در ایران به ثبت نرسیده است و بنابراین حقوقی برای آنان مترتب نیست.

از سوی دیگر، حتی در صورتی که چنین مواردی در داخل کشور ثبت شده بودند، مدت اعتبار ثبت اختراع (پتنت) بیست سال است و با توجه به اینکه بیست سال از از زمان ثبت (پتنت) بسیاری از فناوری‌های مورد استفاده در تولید بذرهای تجاری تراریخته که در حال حاضر کاربرد زیادی دارند، گذشته است، در نتیجه پتنت آن‌ها باطل شده و دیگر جای نگرانی نیست. برای نمونه ژن کرای که در ارقام تراریخته ایرانی مورد استفاده بوده است در پتنت‌هایی متعلق به بیش از 30 سال پیش مورد استفاده بوده است. [1] همچنین پتنتی که در برنج تراریخته ایرانی مورد استفاده بوده است به شماره US5625136 در سال 1991 در امریکا به ثبت رسیده است که بر این اساس اعتبار آن در سال 2011 منقضی شده است.[2] همان طور که کارشناس بی‌بی‌سی در فیلم فوق اذعان دارد برنج تراریخته در سال ۱۹۹۷ توسعه یافته است. بنابراین مسلم است که تا کنون اعتبار همه فناوری‌های به کار رفته در آن منقضی شده است.

خاطر نشان می‌شود آغاز هجمه‌ها علیه فناوری تولید محصولات تراریخته در ایران بلافاصله پس از اعلام تولید داخلی این محصولات و با رفت و آمد و نامه‌نگاری مدیر بخش مبارزه با مهندسی ژنتیک در بنیاد صهیونیستی صلح سبز به کشور رقم خورد. این جریان با توقف تولید و واردات روزافزون این محصولات تا ۵ میلیارد دلار در سال کاملا ساکت شد تا در سال ۱۳۹۴ با اعلام به جریان افتادن فرایند ارزیابی و صدور مجوز برای محصولات داخلی و با برگزاری کنگره بین‌المللی صلح سبز در تهران مجددا فعال شد. متاسفانه در دوره اخیر خبرگزاری تسنیم با انتشار ترجمه گزارش‌های کذب جریان ضد زیست‌فناوری در جهان به رهبری بنیاد صلح سبز به یکی از اصلی‌ترین ارگان‌های صلح سبز در داخل کشور تبدیل شده است. دنباله روی کورکورانه از بنگاه لجن‌پراکنی بی‌بی‌سی فارسی علیه پیشرفت کشور نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

مقام معظم رهبری بارها نسبت به کارشنکنی دشمن در پیشرفت کشورمان در زیست فناوری و مهندسی ژنتیک هشدار داده‌اند. ایشان در دیدار اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان (۱۳۹۵/۲/۱) فرمودند: اگر در مقابل این قدرتها کوتاه بیاییم، قطعاً مخالفت خود را به پیشرفت‌ها در حوزه‌های زیست‌فناوری، نانو و دیگر رشته‌های علمی حساس گسترش خواهند داد، زیرا آنها با هرگونه پیشرفت علمی، اقتصادی و تمدنی جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند.

رهبر معظم انقلاب همچنین در دیدار از پژوهشگاه رویان در ۲۵ تیر ۱۳۸۶ دشمنی‌ها با پیشرفت کشور در حوزه مهندسی ژنتیک را مشابه مسئله هسته‌ای دانستند و فرمودند: وقتي راجع به سلول‌هاى بنيادىِ، شبيه‌سازى و اين طور كارها آقايان حرف زديد و بنده يا ديگرى هم تجليلى از اين كار كردند، مقامات امريكايى اعلام كردند كه براى علوم ژنتيك هم بايد شوراى حكامى به وجود بيايد! اين معنايش چيست؟ دشمن از اينكه شما در اين رشته داريد حركت مي‌كنيد، دردش آمده است.

 

تصویر: نمونه‌ای از هجمه رسانه‌ای دهه 50 و 60 علیه انرژی هسته‌ای از سوی عوامل صلح سبز با ادعاها و استدلال‌هایی مشابه ادعاهای امروز این جریان علیه مهندسی ژنتیک و تولید داخلی محصولات تراریخته

 

جالب آنکه پیش از انقلاب نیز جریان‌های بین‌المللی ضد انرژی هسته‌ای از جمله صلح سبز با نفوذ در میان انقلابیون آنها را به شعارهای ضد پیشرفت کشور در این حوزه متمایل ساختند تا جایی که دانشجویان انقلابی با ارسال نامه‌ای به حضرت امام (ره) در پاریس خواستار گنجاندن مقابله با انرژی هسته‌ای در مبارزات شدند. در پی اعتراضات گسترده ساخت نیروگاه دارخوین در دهه ۱۳۵۰ شمسی متوقف شد. این عقب ماندگی تا جایی ادامه یافت که کشورمان را درگیر مذاکرات پرهزینه و پیچیده هسته‌ای نمود و آسیب‌های وسیع آن هنوز رفع نشده است.

منابع:

[1] EP (1983). A process for the incorporation of foreign DNA into the genome of dicotyledonous plants; Agrobacterium tumefaciens bacteria and a process for the production thereof, EP 0120516 A2, Priority date Feb 24, 1983.

[2] USPTO (1991). Synthetic DNA sequence having enhanced insecticidal activity in maize, 1991

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.