تولید قریب الوقوع سیب زمینی تراریخته در کشور

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: از جمله طرح‌های در حال اجرای پژوهشگاه طرح سیب‌زمینی تراریخته مقاوم به آفت بید سیب‌زمینی است که می‌تواند از زیان‌های سنگین ناشی از حمله این آفت خطرناک به مزارع سیب‌زمینی جلوگیری کند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از تسنیم از کرج، نیراعظم خوش‌خلق سیما عصر روز 16 بهمن در افتتاح بازارچه دستاوردها و فروش برخی محصولات فناورانه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و توانمندی‌های هنری که در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: محققین ما در راستای اهداف ترسیم شده انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند و برای سربلندی این اهداف از هیچ اقدامی صرف‌نظر نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این پژوهشگاه از اول انقلاب تاسیس شده و زاده انقلاب است، افزود: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی باید در تولید ناخالص ملی تاثیرگذار باشد.

وی گفت: در چند سال اخیر محققان این پژوهشگاه برای اینکه بتوانند فکر و ایده را به ثروت تبدیل کنند زحمات زیادی را کشیده‌اند،در این پژوهشگاه زمانی سرمایه‌گذاری بر روی یک کار تحقیقاتی صورت می‌گیرد که خروجی همراه با سود برای کشور داشته باشد.

خوش‌ خلق‌سیما با بیان اینکه محققان این طرح‌ها باید بتوانند دستاوردهای خود را به نوعی تجاری کرده یا سفره کشاورز را برای کشاورزان  بزرگتر کنند، گفت: دستاورد خود را مستقیم در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهیم تا از همکاران خود حمایت کنیم و  بتوانیم شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده و ایده خود را به ثروت تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه به همین منظور هم اکنون 114 پروژه تحقیقاتی در دست اجرا و مطالعه در این پژوهشگاه وجود دارد، عنوان کرد : هر طرحی که در این پژوهشگاه به تصویب می‌رسد مطالعات اقتصادی روی آن صورت می‌گیرد.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: مرکز رشد فناوری منطقه شمال کشور که فقط بر روی بیوتکنولوژی کشاورزی کار می‌کند در روز چهارشنبه هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه بحران آب و خشکسالی یک موضوع جدی است، گفت: دنیا و کشور ما با تغییر اقلیم و همچنین کمبود آب شیرین روبه‌رو است. ما به دنبال گیاهان جایگزین هستیم که یکی از آنها هالوفیت‌ها هستند هستند.

وی افزود: باید کشاورزی هالوفیتی را در کشور راه‌اندازی کنیم که یکی از این گیاهان سالیکورینا است که این گیاه علاوه بر اینکه می‌تواند به عنوان علوفه استفاده شود در آب‌های غیرمتعارف کشاورزی هم رشد می‌کند.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بیان کرد: کشت این گیاه به صورت آزمایشی از سال 93 در بعضی از نقاط کشور آغاز و اکنون در حدود 60 هکتار از اراضی کشور در حال کشت است.

‌خوش خلق سیما افزود: برخی دستاوردهای جدید پژوهشگاه از جمله دستیابی به دانش فنی تولید و فرمولاسیون جدید پروبیوتیکهای گیاهی مبتنی بر سویه‌های بومی قارچ تریکودرما، تولید لاین‌های والیدین بذور سبزیجات هیبریدی، تولید شیر تخمیری فراسودمند پروبیوتیک و تولید کود زیستی بر پایه استرپتومایسس است.

وی ادامه داد: در کنار این قبیل طرح‌ها که برای برخی از آنها از ابتدا شرکتهای خصوصی در سرمایه گذاری و حمایت از تحقیقات مشارکت داشته‌اند طرح‌هایی نیز در راستای نیازهای اساسی امروز و آینده کشور در زمینه امنیت غذایی و مواجهه با تبعات تغییر اقلیم و خشکسالی اجرا شده است که از جمله آنها طرح جامع کشاورزی هالوفیت مبنا و استفاده از روش‌های شورورزی برای کشت محصولات کشاورزی در شرایط کم آبی و اراضی نامساعد و شور است.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به موفقیت محققان پژوهشگاه در دستیابی به دانش فنی سالم سازی و تکثیر انبوه ارقام و پایه‌های درختان مهم باغی کشور  تصریح کرد: یکی از مهمترین علل پایین بودن متوسط عملکرد تولید محصولات باغی در کشور آلودگی پایه‌ها و ارقام تجاری درختان میوه موجود به بیماری‌های باکتریایی و ویروسی است.

وی با اشاره به این که پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با توجه به فواید و ضرورتهای ایجاد گیاهان تراریخته پروژه‌ها و دستاوردهای قابل توجهی در این حوزه داشته است، اظهار داشت: از جمله طرح‌های در حال اجرای پژوهشگاه در این زمینه طرح سیب زمینی تراریخته مقاوم به آفت بید سیب‌زمینی است که می‌تواند از زیان‌های سنگین ناشی از حمله این آفت خطرناک به مزارع سیب‌زمینی جلوگیری کند.

وی به یکی دیگر از تحقیقات محققین این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: در دنیا محصولاتی به عنوان پروبیوتیک و فراسودمند تولید می‌شوند که برای هضم غذا مفید است و برای افزایش باکتری‌های مفید در معده موثر هستند.

خوش خلق ‌سیما با بیان اینکه این محصولات در کشور ژاپن گردش مالی زیادی دارند، افزود: برای تولید شیر تخمیری از سویه‌های بومی ایرانی در کشور استفاده می‌شود که با ذائقه ایرانی سازگار است.

وی اضافه کرد: با چند شرکت در حال مذاکره برای تجاری‌سازی این محصول هستیم و این شیر تخمیری که با طعم دوغ ایرانی تولید می‌شود اولین محصول در کشور است که به کاهش کلسترول نیز کمک می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.