نقش مصرف ذرت تراریخته در پیشگیری از سرطان

محققان ایتالیایی با جمع‌بندی نتایج شش هزار مطالعه در طی دو دهه گذشته، مصرف ذرت تراریخته را برای پیشگیری از سرطان مفید دانستند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ساینس الرت، محققان ایتالیایی با بررسی بیش از شش هزار مطالعه انجام شده طی 21 سال گذشته در یک ‘متا آنالیز’ به نتایج قابل توجهی درباره مصرف محصولات تراریخته دست یافتند. 

این متا آنالیز که در مجله Scientific Reports منتشر شده است، نشان می‌دهد نه تنها مصرف محصولات تراریخته خطری برای سلامتی انسان محسوب نمی شوند، بلکه مصرف این محصولات به دلیل اینکه کمتر در معرض مواد زیانباری مانند آفلاتوکسین قرار دارند، می‌تواند تاثیر مثبت بر سلامتی داشته باشد.

مایکوتوکسین‌ها ترکیبات سمی و سرطانزا برای انسان ها و حیوانات هستند که توسط قارچ ها تولید می شوند. درصد قابل توجهی از ذرت های ارگانیک و غیرتراریخته به دلیل عدم امکان مقابله مؤثر با آفات آلوده به مایکوتوکسین ها هستند. اما ذرت تراریخته به دلیل مقاومت به آفات به میزان قابل توجهی مایکوتوکسین کمتری دارد. قارچ های مضر و ترکیبات سمی حاصل از آن ها از جمله مایکوتوکسین ها در محل آسیب دیدگی گیاهان تولید می شوند. بسیاری از گیاهان تراریخته به دلیل مقاومت به آفات کمتر در معرض آسیب قرار می گیرند. سالم ماندن گیاه باعث می شود محیط مناسب برای رشد قارچ ها فراهم نشود و از آلودگی به انواع سموم خطرناک طبیعی مانند مایکوتوکسین ها در امان باشند.

آفات و حشرات گیاه را زخمی کرده و سیستم ایمنی گیاه را ضعیف می کنند و آن را برای ابتلا به قارچی که انواع مایکوتوکسین‌ها به ویژه  آفلاتوکسین تولید می کند، مستعدتر می سازند.

تحلیل شش هزار مطالعه صورت گرفته درباره محصولات تراریخته، نشان می دهد که ذرت های تراریخته از 5.6 تا 24.5 نسبت به ارقام ذرت غیر تراریخته افزایش عملکرد داشته اند.

نتایج این متاآنالیز همچنین نشان می دهد که  ذرت های تراریخته مایکوتوکسین کمتری نسبت به انواع غیر تراریخته داشتند.  این مقدار با توجه به رقم ذرت تراریخته تا 36.5 درصد  بود.

مطالعات متاآنالیز جز معتبرترین اسناد علمی است و به واسطه تنوع و تعدد منابع به محققان امکان می‌دهد که به نتایج جامع‌تر و قابل اعتمادتر از نتایج صرف یک مطالعه دست یابند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.