تراریخته و ارگانیک

محصولات ارگانیک در حجمی بسیار اندک و قیمتی بسیار بالا به بازار عرضه می شوند و مخالفت با کشت ارتقا یافته یعنی مخالفت با سیر کردم شکم مردم فقیر.

هفته نامه کرگدن – نیوشا طبیبی: تا امروز هیچ تحقیقی مضر و بیماری زا بودن مواد غذایی تراریخته را نشان نداده است. سازمان بهداشت جهانی و کمیسیون اروپا نیز خطرناک بودن محصولات ارتقایافته را تایید نکرده اند.

سالیانی است که عده ای به وسواس و رنج و زحمت مضاعفی در تهیه و خریدن خوراک افتاده اند و اصرار دارند حتما مواد اولیه بسیار گران قیمتی را به خانه ببرند و از آن غذا بسازند که روی برچسب آن واژه «ارگانیک» نوشته شده باشد.

در این میان عده ای هم از صبح تا شام به محصولات ارتقا یافته یا همان «تراریخته» – که انصافا نام ترسناکی است – حمله می کنند و آن را توطئه دشمنان برای عقیم سازی و نابودی خورندگان ایرانی می‌دانند.

من شیفته سبک قدیم زندگی ایرانی هستم و بازگشت به آن رسم و سنت را یگانه راه حل بسیاری از نابسامانی های روزمره می دانم اما داستان خوراک های ارگانیک و تراریخته و هیاهوی جهانی بر سر آن ها، بیشتر غوغایی است که فروشندگان و مشتریان مرفه محصولات ارگانیک به آن دامن می زنند.

محصولات ارگانیک در اصطلاح به آن دسته از فراورده های کشاورزی و دامداری اطلاق می شوند که بدون به کار بردن مواد شیمیایی و صنعتی به دست آمده اند و در پرورش آن ها از هیچ روشی برای ارتقای ژنتیکی به منظور افزایش محصول و کیفیت و مقاومت در برابر بیماری ها و آفات استفاده نشده است.

در مقابل محصولات تراریخته یا GMOها به محصولاتی می گویند که از طریق تزریق ژن یک جاندار به جاندار دیگر ارتقا یافته باشند. فروشندگان محصولات ارگانیک مردم را به سمت وسواس بیماری سوق می دهند و تلاش می کنند محصولات بسیار گران خود را با ایجاد نگرانی و البته حقّه «احساس تمایز» در خریداران، به آن ها بفروشند. اما آیا تنها با وجود یک برچسب روی محصول می توان به ارگانیک و غیرارگانیک بودن آن پی برد؟ ارگانیک بودن تنها ادعای فروشنده است و گاه به نظر می رسد که ادعایی است یکسره بی پایه.

بشر در کشاورزی و دامپروری از ابتدای کار در پی گزینش نمونه های برتر و تکثیر آن ها بوده و در این راه بسیار موفق عمل کرده است. بسیاری از محصولات کشاورزی که امروز در دسترس داریم درواقع نمونه های کاملا تغییریافته ای هستند که بشر آن ها را از نمونه های ضعیف اولیه گزینش کرده و از آن ها گیاهانی پربار و خوردنی ساخته است.

«تام ستندیج»، نویسنده کتاب «خوراک و تاریخ» (ترجمه محسن مینوخرد؛ چشمه 94) می نویسد: «ذرت، انگاری که پیشکشی از طبیعت باشد، کادوپیچ هم هست. ولی گول ظاهر را نباید خورد. یک کشتزار ذرت همان قدر ساخته دست انسان است که یک مایکروچیپ، یک مجله یا یک موشک.» این موضوع در مورد دو غله بسیار مهم دیگر یعنی گندم و برنج هم صدق می کند. در گندم های وحشی اولیه، اتصال دانه ها به ساقه سست بود و به نسیمی بر زمین ریخت، هر خوشه تعداد کمی گندم داشت و این گزینش کشتکاران اولیه بود که سبب شد گندم در طول حدود دویست سال ارتقا پیدا کند و خوشه اش پردانه شود و دیگر از باد و باران گزندی نبیند.

در مورد هر محصول دیگری هم می توان با قاطعیت نشان داد که همه آنه می خوریم با آنچه چندهزار سال پیش می خورده ایم کاملا متفاوت است. همه ما ارگانیسم هایی هستیم که دچار اصلاح شده ایم. باکتری ها بزرگ ترین عامل انتقال ژن از گونه ای به گونه دیگر بوده اند و به این صورت ما با بسیاری از گونه های جانوری قرابت پیدا کرده ایم!

تا امروز هیچ تحقیق ثابت نشده ای درباره مضر و بیماری زا بودن مواد غذایی تراریخته انجام نشده است. سازمان بهداشت جهانی و کمیسیون اروپا نیز هیچ کدام موضوع خطرناک بودن محصولات ارتقایافته را اعلام نکرده اند. با کمک ارتقای محصولات می توان بذرهایی متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق مختلف تولید کرد تا با مصرف آب کمتر و مقاومت بیشتر در مقابل آفات، حجم استفاده از آب کشاورزی و آفت کش ها (سموم تا 37 درصد) را کاهش دهند.

در صورت حذف ممنوعیت های بی دلیل، حجم تولید محصولات 22 درصد و سود کشاورزان 68 درصد بیشتر خواهدشد. تولید این محصولات سبب می شود عده بیشتری از فقرا به خوراک باکیفیت دسترسی داشته باشند و بسیاری از آثار سوءتغذیه مانند کمبود ویتامین آ- که سبب مرگ دو میلیون کودک در سال می شود-به کلی از بین بروند.

در نظر داشته باشید که محصولات ارگانیک در حجمی بسیار اندک و قیمتی بسیار بالا به بازار عرضه می شوند و مخالفت با کشت ارتقا یافته یعنی مخالفت با سیر کردم شکم مردم فقیر. ثروتمندان می توانند به جای مخالفت با این نوع کشت، هنگام خرید مواد غذایی به برچسب ORGANIC توجه فرمایند.

در همین باره بخوانید:

حفظ محیط زیست، هدف مشترک تراریخته و ارگانیک است
ترکیبات سرطان‌زای برخی محصولات ارگانیک، چند برابر مواد غیرارگانیک است
محصولات ارگانیک یا تراریخته، کدام سرطان زا هستند؟
به نام ارگانیک؛ به کام واردات مواد شیمیایی
منع مصرف تراریخته در اروپا دروغ است / با منطق شما ارگانیک هم تعطیل خواهد شد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.