پرونده ویژه چشمان بیمار-2

واکنش رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه کشور به یک مستند در صدا و سیما

ادعاهای خلاف واقع علیه محصولات تراریخته در مستندی که به تازگی پخش شده است با واکنش جامعه علمی مواجه شده است. رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه کشور در رد این ادعاها از نظارت سازمان غذا و دارو بر سلامت و ایمنی این محصولات خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از همدلی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه کشور در واکنش به پخش مستندی درباره محصولات مهندسی ژنتیک و تراریخته در صدا و سیما و مطرح کردن این مساله که این محصولات بدون بررسی‌های ایمنی زیستی روانه بازار می‌شوند، با رد این مطلب گفت: «تمامی این محصولات طی آزمایش های دقیق و علمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.»

پخش مستندی درباره رابطه با محصولات تراریخته در یکی از ساعات پر بازدید صدا و سیما موجب شد کارشناسان این حوزه در کشور واکنش‌های مختلفی به آن نشان دهند. منتقدان این مستند معتقد هستند سازندگان مستند از طریق مطالب و تصاویر خلاف واقع، ترساندن مردم از مهندسی ژنتیک و تخریب پیشرفت‌های ایران در زمینه یکی از مهم‌ترین فناوری‌های نو را دنبال کرده‌اند.

هدایت حسینی درباره این بحث که هیچ آزمایشگاهی در گمرکات کشور برای آزمایش محصولات تراریخته وجود ندارد و محصولات تراریخته بدون مجوز وارد بازار می‌شود افزود: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی سلامت و ایمنی غذای مردم است. سازمان غذا و دارو ارزیابی های لازم را مطابق با مقررات در مورد محصولات تراریخته انجام می‌دهد و گزارش‌های تایید خود را اعلام کرده است».

او با اشاره به روال ارزیابی و صدور مجوز مواد غذایی در آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو و نه آزمایشگاه‌های کمرگ گفت: نباید در فضاهای رسانه‌ای اقدام به طرح مطالبی کرد که هیچ پشتوانه علمی ندارد. آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو تغییرات ژنتیکی که در هر ماده غذایی ایجاد شده را کنترل می‌کنند. این فرآیند، یک کار علمی دقیق است.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه کشور با انتقاد از نگاه سیاه و سفید سازندگان این مستند ادامه داد: فرآورده‌های تراریخته را نمی‌توان با یک حکم کلی مورد ارزیابی خوب و بد قرار داد این از نظر علمی پذیرفته شده نیست. محصولات تراریخته مورد به مورد ارزیابی می شوند و مراجع متولی امر سلامت هر محصول تراریخته را به طور مستقل مورد مطالعه و ارزیابی قرار می‌دهند. خاطر نشان می‌شود محصولات تراریخته در طول 21 سال گذشته در کشورهای مختلف جهان و به طور عمده در آمریکا، آرژانتین، آفریقای جنوبی، اسپانیا، استرالیا، برزیل، پرتقال، چین، ژاپن، هند و… با سطح زیرکشت سالانه 185 میلیون هکتار کشت می‌شود و به طور کلی از سوی سازمان‌های غذا و دارو در تمام کشورهای جهان مجوز مصرف دریافت کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.