چراغ سبز نیجریه به تولید ملی محصولات تراریخته

آفریقا جوانترین قاره کره زمین است که بخش زیادی از جمعیت آن را کشاورزان جوان تشکیل می دهند. رویکرد مثبت دولت های آفریقایی نسبت به فناوری های نوین در کشاورزی به افزایش بهره وری و تولید ثروت بمنجر خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از لیدرشیپ سازمان ملی مدیریت ایمنی زیستی نیجریه اعلام کرده است این کشور صلاحیت تولید محصولات تراریخته را دارد. سازمان ملی مدیریت ایمنی زیستی نیجریه پس از تصویب قانون ایمنی زیستی نیجریه در سال 2015، تاسیس شد. طبق اعلام این سازمان نیجریه به زودی تجاریسازی محصولات زراعی تراریخته را آغاز خواهد کرد.

لوبیا چشم بلبلی تراریخته مقاوم به آفت ماروکا یکی از این محصولات است. ژن یک نوع باکتری خاکزی با روش مهندسی ژنتیک به این لوبیا منتقل شده است و از آن در برابر هجوم این آفت محافظت می کند. محصول دیگر برنج تراریخته متحمل به شوری است که کارایی تثبیت نیتروژن بالاتری دارد و آب کمتری مصرف می کند. ذرت تراریخته، سویای تراریخته مقاوم به علف کش، کاساوای تراریخته مقاوم به ویروس و غنی شده با روی و آهن دیگر محصولاتی هستند که تجاری سازی آنها در نیجریه مورد توجه قرار گرفته است.

پنبه و لوبیا چشم بلبلی دو محصولی هستند که آزمایشات مزرعه ای را پشت سر گذاشته اند و پیش بینی می شود تجاری سازی آن ها در سال 2018 محقق شود.

سیاست دولت نیجریه مبتنی بر حمایت از تولید ملی است. بر این اساس دولت نیجریه در نظر دارد پس از تجاری سازی بذرهای تراریخته امیتاز تکثیر و توزیع آن ها را به شرکت های بومی اعطا کند.

تهیه و تنظیم: شقایق فکوری

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.