جلوگیری از انقراض موز با مهندسی ژنتیک

بیماری های قارچی خسارت سنگینی به محصولات کشاورزی وارد می کنند. مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته می تواند این خسارت را به صفر برساند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از دیسکاور پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند موفق به تولید موز تراریخته مقاوم به بیماری قارچی شدند که این گونه را از انقراض نجات خواهد داد.

 قارچ فوزاریوم اکسی پوریوم عامل اصلی تهدید کننده ای است که این رقم موز را در معرض خطر انقراض قرار داده است. فوزاریوم اکسی پوریوم یک قارچ خاکزی است که با حمله به ریشه های موز باعث ایجاد اختلال در انتقال آب می شود و نهایتا مرگ گیاه را به دنبال خواهد داشت. این عفونت قارچی در حال حاضر برای آسیای جنوب شرقی، استرالیا و خاورمیانه یک تهدید جدی است.

در اواسط قرن بیستم بیماری پاناما که عامل قارچی آن شباهت بسیاری به فوزاریوم اکسی پوریوم داشت منجر به نابودی صنعت موز شد. در آن زمان هیچ درمانی برای این بیماری وجود نداشت و تنها شانس بود که موجب احیای دوباره صنعت موز شد. اما این بار دانشمندان راه نجات آن را پیدا کرده اند. پژوهشگران سال­هاست برای تولید موز کاوندیش تراریخته تلاش می­کنند که در برابر این قارچ ایمن باشد مطالعه کرده اند.

موز کاوندیش یکی از ارقام مرغوب موز است. 99 درصد موز وارداتی به کشورهای غربی رقم کاوندیش است. موز کاوندیش در ایران نیز پرطرفدار است. ایران علاوه بر واردات این رقم موز از هند، در جنوب کشور به تولید آن می پردازد.

تهیه و تنظیم: شقایق فکوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.