تصویب نهایی سند ملی زیست فناوری در ستاد راهبری نقشه جامع علمی

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از تصویب نهایی سند ملی زیست فناوری در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از دیده بان علم ایران جلسه ۱۰۵ ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

دکتر منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، در زمینه دستور و مصوبات این جلسه گفت: در ابتدای جلسه و با توجه به فرارسیدن روز معلم اعضای ستاد بر لزوم تلاش بیشتر به منظور بهبود جایگاه معلم در جامعه تاکید کرد.

وی افزود: مقرر شد تا با محوریت ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در این زمینه برنامه‌ریزی شود تا یک دستگاه به تنهایی مسئولیت را بر دوش نداشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بررسی بخش‌های باقیمانده سند ملی زیست فناوری دستور اصلی جلسه ۱۰۵ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بود که ۷ راهبرد ملی امروز تصویب شد.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت:. در این راهبردها ملاحظاتی مانند ابعاد اخلاقی، حقوقی و فرهنگی زیست فناوری مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در این زمینه تاکید شد تا ضمن حرکت در بالاترین سطوح علمی در این بخش، باید ملاحظات اخلاقی نیز مد نظر قرار گیرد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: همکاری با آموزش و پرورش در زمینه تعمیق این فناوری، نظام ارزیابی مخاطرات زیست محیطی، ارتقای دیپلماسی علمی و فناوری در این حوزه و هم از مواردی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر کبگانیان گفت: ساز و کار اجرایی سند به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های سند نیز به تصویب رسید که در این زمینه مقرر شد سیاستگذاری‌ها و هماهنگی‌ها و نظارت کلان در این سند بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و ستاد زیست فناوری هم وظیفه هماهنگی، نظارت، پایش شاخص‌ها با همکاری همه دستگاه‌های کشور بر عهده دارد.

وی افزود: اعضای این ستاد عبارتند از: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان پدافند غیر عامل، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت، رئیس مرکز همکاری‌های علمی و فناوری ریاست جمهوری، نماینده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و ۵ نفر از خبرگان دانشگاهی و حوزوی متخصص در این موضوع.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.