گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از رویکرد جدید فارس و تسنیم؛

آیا چند رسانه خاص به رویکرد علمی باز خواهند گشت؟

روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با انتشار گزارشی نسبت به پوشش اخبار مثبت کنگره بین‌المللی ژنتیک در دو رسانه ضد تراریخته واکنش نشان داد و برای بازگشت این دو رسانه به رویکرد علمی اظهار امیدواری کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با انتشار گزارشی با عنوان «واکنش مثبت رسانه های منتقد به محصولات تراریخته» نسبت به بازگشت دو رسانه ضد تراریخته به رویکرد علمی و پوشش اخبار کنگره‌های مرتبط با بیوتکولوژی و ژنتیک ابراز امیدواری کرد.

در این گزارش آمده است: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش جمعیت جهان، یکی از بزرگ ترین چالش ها در دنیا تامین غذا و امنیت آن است. لذا یکی از پاسخ‌ها به نیاز روزافزون مواد غذایی جامعه جهانی، استفاده از روش‌های مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته است با این وجود منتقدان این محصولات، سهوا یا عمدا، با استفاده از روش های فناوری هراسی، نگرانی هایی را در لایه های مختلف جامعه نسبت به استفاده از محصولات تراریخته در کشور  ایجاد کرده اند. این در حالی است که علیرغم توانایی تولید محصولات تراریخته در داخل کشور، همچنان واردات این محصولات انجام می شود. نکته جالب توجه اینکه اکنون محصولات تراریخته سهم بالایی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده اند و استفاده از تراریخته ها در بسیاری از کشورها رواج دارد و شواهدی مبنی بر تایید مضر بودن این محصولات، اثبات نشده است. در این میان، برخی رسانه های داخلی که طی سال های اخیر، به انتشار نگرانی ها و دغدغه های ناشی از مصرف محصولات تراریخته مبادرت می کردند، اخیرا در همگامی با تحقیقات علمی و اظهارات متخصصان حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی، از فواید محصولات تراریخته سخن گفته اند و در اقدامی کم سابقه نظرات مثبت در این حوزه را نیز بازتاب داده اند که قابل توجه است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، همزمان با برگزاری سومین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران با حضور متخصصان و محققان برجسته در حوزه ژنتیک و ارائه دستاوردها و یافته ها درباره محصولات تراریخته توسط این صاحبنظران، بار دیگر این موضوع، بازتاب گسترده ای در تیترهای رسانه ها داشت که در این میان واکنش های مثبت نسبت به این موضوع حتی از سوی رسانه های منتقد محصولات تراریخته قابل مشاهده است.

عناوین برخی از تیترها درباره محصولات تراریخته طی روزهای اخیر عبارتند از:

تولید محصولات تراریخته به نفع سلامت مردم و اقتصاد کشور است
دکتر محسن ابراهیمی: تراریخته ها حافظ سلامت انسان و محیط زیست هستند
مبحث محصولات تراریخته از ریل علمی خارج شده است
تراریخته ها برای سلامتی خطری ندارند
رییس انجمن ایمنی زیستی: محافل خودسر، امنیت روانی مردم در حوزه سلامت غذا را هدف گرفته اند
رسانه ملی از رویکرد سیاسی در حوزه تراریخته اجتناب کند
سویا و محصولات دامی تراریخته وارد کشور می شود
حذف یک فناوری براساس حدس و گمان، عاقلانه نیست
محصولات تراریخته وارداتی فقط برای مصرف دام بوده است
تاکید بر انجام آزمایش های لازم بر روی محصولات تراریخته وارداتی به کشور
در همین رابطه خبرگزاری تسنیم، از جمله رسانه های منتقد محصولات تراریخته، 21 اردیبهشت ماه 97 با اشاره به اظهارات رئیس انجمن ژنتیک ایران قبل از برگزاری کنگره بین المللی ژنتیک (23 تا 25 اردیبهشت ماه در سالن اجلاس سران) تیتر زد: «تولید محصولات تراریخته به نفع سلامت مردم و اقتصاد کشور است.» اگرچه انتشار این مطلب به معنای تغییر موضع این رسانه محسوب نمی شود اما جزء معدود دفعاتی است که درج مطلب مرتبط با تراریخته، غیرمغرضانه صورت می گیرد.

علاوه بر خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری فارس نیز که غالبا مواضع انتقادی درخصوص محصولات تراریخته دارد، 20 اردیبهشت ماه 97، یک روز قبل از تسنیم، همین خبر را به نقل از روابط عمومی انجمن ژنتیک ایران با همان تیتر یادشده در بالا منتشر کرده است. علاوه بر آن، خبرگزاری فارس، 24 اردیبهشت ماه 97، یک روز قبل از برگزاری کنگره بین المللی ژنتیک ایران، به نقل از استاد دانشگاه تهران و دبیر کنگره ژنتیک، تیتر: «استاد دانشگاه تهران: مبحث محصولات تراریخته از ریل علمی خارج شد» را با مشروح سخنان دکتر ابراهیمی منتشر کرده است که در پاراگراف نخست یا لید مطلب آمده است: «استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه مبحث تولید محصولات تراریخته در کشور ما از ریل علمی خارج شده است، گفت: برخی افراد ناآگاه این محصولات ایمن را دشمن سلامتی انسان ها معرفی کرده‌اند.»

بسیاری دیگر از رسانه ها نیز طی روزهای اخیر در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری، و همزمان با برگزاری کنگره بین المللی ژنتیک، تیترهای مشابه با نگاه علمی و رویکرد منطقی به محصولات تراریخته منتشر کرده اند که می تواند باب تازه ای در ارتقای آگاهی در این زمینه و کاهش تدریجی فضاسازی ها و فناوری هراسی ها درخصوص مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته بگشاید.

اخبار منتشرشده در خبرگزاری های فارس و تسنیم به نقل از دکتر تولایی، رئیس انجمن ژنتیک ایران با تیتر: «تولید محصولات تراریخته به نفع سلامت مردم و اقتصاد کشور است»:

خبر نقل شده از دکتر ابراهیمی استاد دانشگاه تهران در خبرگزاری فارس (24 اردیبهشت ماه 97) با تیتر: «مبحث محصولات تراریخته از ریل علمی خارج شد»:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.