رئیس انجمن ژنتیک ایران مطرح کرد:

تولید محصولات تراریخته راهی به سوی تامین امنیت غذایی کشور

رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: به نفع کشور است که دستاوردهای فناورانه دانشمندان به‌ ویژه محصولات تراریخته، بومی‌سازی و در کشور استفاده شود. این مهم، راهی به سوی تامین امنیت غذایی است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، محمود تولایی با بیان اینکه اصلاح نژاد گیاهان و انتخاب بذر بهتر، سابقه‌ای به اندازه زندگی اجتماعی بشر دارد، گفت: اساسا توسعه علوم و فناوری برای پاسخ به نیاز بشر بوده و کشاورزان هزاران سال است که همواره به دنبال دستیابی به بذر مناسب‌تر بوده‌اند و از روش‌های مختلف استفاده کرده‌اند.

رئیس انجمن ژنتیک کشور با اشاره به اینکه زندگی صنعتی، منابع طبیعی را با آلاینده‌های صنعتی تحت مخاطره قرار داده است، افزود: قابلیت‌های خاک با مصرف سموم شیمیایی در معرض خطر است. از طرف دیگر، جمعیت بشر رو به گسترش است. به همین دلیل روش‌های سنتی کشاورزی دیگر پاسخگوی نیاز جمعیت رو به رشد بشری نیست.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی علوم و فناوری‌های زیستی گسترش یافته‌اند تا با استفاده از بیوتکنولوژی برای تصفیه پسماندهای شیمیایی و صنعتی به خدمت گرفته شود، ادامه داد: فناوری زیستی توسعه یافته تا برای دستیابی به گونه‌های گیاهی مقاوم به آفات و بیماری‌ها به خدمت گرفته شود و مصرف سموم شیمیایی مهار و کنترل شود. در همین حال این فناوری و روشهای اصلاح ژنتیکی برای درمان بیماری‌های پیچیده و نادر و یا تولد نوزادان ناقص‌الخلقه و یا معلول و بیمار، به خدمت گرفته می شود.

تولایی افزایش ایمنی نسبت به بیماری‌ها، واکسن‌های نوترکیب و تولید نسل جدید آن را از دیگر مزایای زیست فناوری عنوان کرد و گفت: برای مواجهه با کمبود مواد ضروری در تغذیه که عامل انواع کم‌خونی، بیماری‌های تیروئیدی و … است و نیز برای تولید گیاهان اصلاح شده ژنتیکی با ضریب بالاتر جذب مواد ضروری از خاک و تولید گیاهان غنی شده، از مهندسی ژنتیک استفاده می شود.

وی با تاکید براینکه این فناوری شایسته هراس و محکومیت نیست، ادامه داد: در کشوری مثل ایران که در سه استان پهناور بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از دریا و منابع آبی فراوان ولی شور برخوردار است و در همین استان‌ها پهنه‌های خاکی بسیار گسترده دارد، این فناوری باید به خدمت گرفته شود.

رئیس انجمن ژنتیک با اشاره به تولید گیاهان شورپسند و انتقال ژن مقاوم به شوری از گیاهان حاشیه دریا، گفت: دانشمندان فناوری زیستی می توانند گیاهان اصلاح شده ژنتیکی (تراریخته) مقاوم به تنش شوری و خشکی تولید کرده و حیات و زندگی و کار و اشتغال را به جامعه تقدیم کنند.

تولایی با تاکید براینکه فناوری زیستی سال‌هاست که در ایران بومی شده است، اضافه کرد: تولید محصولات این فناوری باید تحت نظارت وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست صورت پذیرد و در سایه قانون ملی ایمنی زیستی ما را از بحران تهدید در امنیت غذایی خارج سازد. از سوی دیگر نباید ما روز به روز به واردات همین محصولات از خارج کشور، وابسته‌تر شویم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.