برنج تراریخته در سوئیس

پژوهشگران سوئیسی در انستیتو فدرال زوریخ موفق شدند نوعی برنج تراریخته غنی از آهن و روی تولید کنند. این غنی سازی با اضافه کردن سه ژن در ژنوم گیاه برنج انجام شده است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران پژوهشگران سوئیسی به تازگی موفق شدند ارقام تراریخته­ ای از برنج را تولید کنند که حاوی مقادیر قابل توجهی روی و آهن است.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی ناوریت بولر در موسسه زیست شناسی مولکولی گیاهی دانشگاه ای تی اچ زوریخ  از یکی از رایج ترین ارقام برنج برای این پژوهش استفاده کردند. آنها با استفاده از مهندسی ژنتیک برنج تراریخته غنی از آهن و روی را تولید کردند.

برای تولید این برنج تراریخته سه ژن به طور جداگانه در در ژنوم گیاه برنج قرار داده شد. یکی از این ژن ها تحرک یون های آهن ذخیره شده در واکوئل های گیاهی را تسهیل کرده و ژن دیگر رمز کننده یک پروتئین ذخیره کننده آهن به نام فریتین است. ژن سوم جذب آهن و روی را در ریشه های گیاه برنج افزایش می دهد. 

بیشتر از 90 درصد مقدار توصیه شده آهن با مصرف این برنج تامین می شود. 170 درصد از محتوای روی لازم برای بدن نیز در دانه­های این محصول تراریخته وجود دارد.

برنج دومین محصول پر طرفدار در سراسر جهان است که توسط بیشتر از نیمی از جمعیت جهان مصرف می­شود.آهن و روی از عناصر غذایی ضروری برای حفظ سلامت بدن هستند و کمبود آنها در کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای توسعه یافته رایج است. حدود 1.6 میلیارد نفر در سراسر دنیا مبتلا به آنمی یا کم خونی هستند. فقر آهن یک علت مهم و اصلی بروز کم خونی است. مکمل های خوراکی آهن ممکن است با عوارض جانبی مثل معده درد و تهوع همراه باشد. تولید محصولات غذایی تراریخته حاوی آهن دستاورد مهمی برای غلبه بر چنین محدودیت هایی است.

انستیتو فدارل زوریخ (دانشگاه اچ پی تی زوریخ) در فهرست «برترین دانشگاه‌های جهان»  است و در رده بندی که توسط مؤسسه اروپایی تحقیقات دانشگاهی انجام شده است رتبه پنجم جهان را دارد.

جزئیات این پروژه تحقیقاتی در مجله زیست فناوری گیاهی منتشر شده است.

تهیه و تنظیم: شقایق فکوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.