براساس قانون ایمنی زیستی، تولید و واردات محصولات تراریخته مجاز است/ دولت تمهیدات تولید را فراهم کند

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: واردات محصولات تراریخته بدون رعایت قانون ایمنی زیستی و قوانین بین المللی که به تصویب جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد، ممنوع اما تولید و واردات این محصولات در چارچوب قانون ایمنی زیستی مجاز است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، بهزاد قره یاضی، در کارگاه «ایمنی زیستی و اصحاب رسانه»، اظهار کرد: با استناد به قانون ایمنی زیستی، دولت وظیفه دارد تمهیدات لازم را برای تولید تراریخته در کشور فراهم کند. وی درباره آخرین وضعیت کشت مصرف محصولات تراریخته در جهان، گفت: براساس گزارش سال ۲۰۱۷ آیسا، حدود ۶/۱ میلیارد هکتار زمین در دنیا زیرکشت قرار دارد که ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون هکتار آن، زیر کشت گیاهان باغی مانند گردو و بادام است. ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون هکتار زمین آیش وجود دارد و ۱/۱ تا ۲/۱ میلیارد هکتار نیز زیر کشت محصولات مختلف قرار دارند که از این میزان ۶۷درصد آن غلات است. وی افزود: سطح زیر کشت محصولات تراریخته در جهان به مرز ۱۹۰ میلیون هکتار (۸/۱۸۹) رسیده که نشان می دهد ۱۷ درصد از اراضی زیر کشت به محصولات تراریخته اختصاص پیدا کرده است. او ادامه داد: استقبال و پذیرش محصولات تراریخته در جهان، در بین تمام فناوری های دنیا در طول تاریخ کشاورزی بی سابقه بوده است.

کشت محصولات ارگانیک هنوز به یک درصد نرسیده است

رییس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات با بیان اینکه یکصد سال است نهضت ارگانیک در دنیا به راه افتاده است، گفت: بر اساس آخرین مقالات منتشر شده، کشت محصولات ارگانیک هنوز به یک درصد زیرکشت محصولات کشاورزی نرسیده است. وی افزود: کسانی که می گویند رویکرد جهان به سمت کاشت محصولات ارگانیک است، باید پاسخگو باشند که چرا هر ساله سطح زیر کشت محصولات تراریخته افزایش می یابد، اما کاشت این محصولات هنوز بعد از یکصد سال به یک درصد هم نرسیده است. او ادامه داد: از سال ۱۹۹۶ که برای اولین بار این محصولات کشت شدند تا سال ۲۰۱۷، به جز یک سال (سال ۲۰۱۵) که به دلیل خشکسالی کاشت این محصولات یک درصد کاهش یافت، بدون استثنا در تمام مدت این ۲۲ سال، سطح زیر کشت محصولات تراریخته افزایش داشته است.

کشورهای تولیدکننده محصولات تراریخته به اشباع رسیده اند

وی با بیان اینکه کشورهای تولیدکننده محصولات تراریخته، تقریبا به سطح اشباع رسیده اند، اظهار کرد: در برزیل ۹۴ درصد سویا (۲/۵۰ میلیون هکتار) سطح زیر کشت، در آمریکا ۵/۹۴ درصد از هر آنچه کشت می شود، در آرژانتین تقریبا صددرصد محصولاتی که نوع تراریخته اش در دنیا وجود دارد، (ذرت، کلزا، پنبه، سویا)، در پاکستان صددرصد محصول پنبه و در هندوستان ۹۳ درصد این محصول تراریخته است.

وی افزود: خبر خودکشی ۳۰۰ هزار نفر به دلیل محصولات تراریخته در هندوستان که فناوری هراسان در ایران منتشر کردند، قطعا کذب است. رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به اینکه دیگر محصولات تراریخته در کشورهای به اشباع رسیده، با افزایش سطح زیر کشت آنها افزوده نخواهد شد، گفت: این کشورها در صورتی می توانند در توسعه سطح زیر کشت تراریخته سهم داشته باشند که محصولات جدیدی را عرضه کنند. وی افزود: عرضه محصولات جدید مانند یونجه، چغندرقند، پاپایا (خربزه درختی)، کدو، بادمجان، سیب زمینی و سیب (فقط در آمریکا) آغاز شده است. قره یاضی با اشاره به اینکه سیب، پرتقال و میوه تراریخته در ایران نداریم و تا چند سال آینده هم نخواهیم داشت، تصریح کرد: در حال حاضر دو نوع سیب زمینی در آمریکا به بازار مصرف آمده است که وقتی سرخ می شود نمی سوزند. این سیب زمینی ها آکریلامید که یک ماده سرطانزاست، ندارند. او افزود: دیگر از این مرحله که محصولات تراریخته را فقط برای کاهش مصرف سموم مورداستفاده قرار دهیم، عبور کرده ایم.

۲۴ کشور جهان محصولات تراریخته تولید می کنند

عضو هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته سطح زیر کشت محصولات تراریخته ۳درصد افزایش یافته است، گفت: ۲۴ کشور در جهان محصولات تراریخته را کشت می کنند و دو کشور پرتغال و اسپانیا کشورهایی هستند که بیش از ۱۳۱ هزار هکتار محصولات تراریخته در اروپا کاشته اند.

قره یاضی افزود: در حال حاضر اروپایی ها بزرگترین واردکننده محصولات تراریخته به همراه چین هستند و برخلاف برخی ادعاهای کذب به هیچ وجه محصول تراریخته صادر نمی کنند.

رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات این شائبه که کشورهای تولیدکننده محصولات تراریخته، مصرف کنند نیستند را تکذیب کرد و گفت: یکی از شرایط همه کشورهای جهان از جمله ایران برای پذیرش محصولات تراریخته این است که این محصولات هم در کشور تولیدکننده مجوز داشته باشند و هم به صورت واقعی مصرف شوند.

وی افزود: اگر کشوری محصولات تراریخته تولید کند، اما خودش مصرف نکند اجازه واردات به محصولات این کشور داده نمی شود.

او ادامه داد: در کشور ما سختگیری ها برای مصرف محصولات تراریخته بیشتر است و علاوه بر دو شرط ذکر شده، چند کشور دیگر پیشرفته هم باید مجوز استفاده از محصول را صادر و آن را استفاده کرده باشند.

به گفته قره یاضی، اگرچه براساس این گزارش ۲۴ کشور محصولات تراریخته کشت می کنند، اما آیسا گزارشات رسمی دولت ها را منتشر می کند و قطعا کشورهای تولیدکننده و سطح زیر کشت بسیار بیشتر از آن چیزی است که در این گزارش آمده است.

اثرگذاری مثبت تولید محصولات تراریخته در اقتصاد کشورها

بنیانگذار و رئیس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران با اشاره به اینکه برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ پنبه تراریخته وارد بازار هندوستان شد، گفت: از سال ۲۰۰۹ تقریبا همه کشت و کار کشاورزان هندی در تولید پنبه تراریخته شد، به طوری که هندوستان را از یکی از بزرگترین واردکننده این محصول به یکی از صادرکنندگان آن تبدیل کرد.

وی افزود: امسال ۳ میلیون هکتار از اراضی پنبه پاکستان تراریخته بود و ایران پنبه را از این کشور وارد می کند.

او ادامه داد: در میانمار که یک کشور جهان سومی است پس از سه سال از ورود پنبه تراریخته به این کشور از ۲۰۰۶، در حال حاضر سطح زیر کشت این محصول به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

۷۷ درصد سویای تولیدشده در جهان تراریخته است

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به اینکه ۸۰ درصد سطح زیر کشت پنبه، ۷۷ درصد سویا، ۳۲ درصد ذرت و ۳۰ درصد کلزا تراریخته است، گفت: در بازار تبادل جهانی سویای غیرتراریخته وجود ندارد و ذرت هم به ندرت و به صورت غیرمرغوب پیدا می شود.

قره یاضی در پاسخ به سوال کسانی که می گویند چرا محصولات غیرتراریخته وارد نمی کنیم، نیز گفت: اصولا هیچ محصولی در جهان صددرصد مورد تبادل قرار نمی گیرد. هر کشوری محصولات کشاورزی را برای مصرف داخلی کشت می کند.

وی افزود: بیشتر محصولات کشاورزی در دنیا در محل تولیدشان به مصرف می رسند. به عنوان مثال، برنج در دنیا فقط ۴ تا ۶ درصد مورد تبادل بین المللی قرار می گیرد.

با وجود دستیابی به دانش تولید محصولات تراریخته، همچنان واردکننده هستیم

این فوق دکتری ژنتیک گیاهی گفت: با وجود توانمندی پژوهشگران و مولدین ایرانی و با توجه به اینکه پژوهشگران کشور ما در تراز بین المللی و فراتر از کشورهای منطقه به لحاظ دستیابی به این دانش و استفاده از آن قرار دارند، متاسفانه از آنجایی که محصولات تراریخته در کشور تولید نمی شود، مجبوریم وارد کنیم.

به گفته قره یاضی، مبدا بیشتر محصولات تراریخته وارد شده به کشور (سویا و ذرت) آرژانتین و برزیل است و تقریبا همه ذرتی که از اوکراین وارد می شود، نیز تراریخته است.

روغن کنجد تولیدشده در روغن کشی ها مشکوک به افلاتوکسین است

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان اینکه محصولات تراریخته واردشده به کشور روغن (روغن سویا، کلزا و ذرت) و دانه های روغنی هستند و روغن کنجد تراریخته در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، درباره استفاده از این محصول هشدار داد و گفت: روغن کنجدی را مصرف کنید که دارای نشان سیب سلامت و مهر استاندارد باشد.

وی با بیان اینکه کنجد یکی از مستعدترین محصولات برای شیوع افلاتوکسین است، تاکید کرد: با توجه به اینکه مشخص نیست کنجدی که در روغن کشی ها مورد استفاده قرار می گیرد، عاری از افلاتوکسین باشد، این محصول را به هیچ وجه از روغن کشی ها نخرید.

او ادامه داد: روغن پالم، آفتابگردان و کنجد محصولات تراریخته نیستند.

۹۰ درصد خوراک دام کشور وارداتی و تراریخته است

رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات با بیان اینکه عمده خوراک دام وارداتی کشور ذرت، سویا، کنجاله ذرت، کنجاله سویا و کنجاله کلزاست، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد خوراک دام کشور وارداتی است و تقریبا همه این کالاها تراریخته هستند.

وی افزود: اگر قرار است واردات خوراک دام داشته باشیم، بهتر است خوراک سالم که همان تراریخته است، وارد کنیم.

سهم ۵ میلیارد دلاری ایران از بازار تراریخته در جهان

قره یاضی با اعلام اینکه ارزش فروش بذور تراریخته در جهان  ۱۷ میلیارد دلار است، گفت:  سهم ایران از این بازار فقط واردات ۵ میلیارد دلاری بوده است.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان اینکه در حال حاضر تکنولوژی و بذر تولید برنج و پنبه تراریخته در کشور وجود دارد، گفت: همین الان اگر اراده کنیم، می توانیم برنج و پنبه تراریخته تولید کنیم.

وی افزود: امسال قطعا پنبه تراریخته مجوز کشت و کار را از هر سه مرجع سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی دریافت خواهد کرد.

او ادامه داد: این محصول امسال به صورت آزمایشی و در سال آینده به صورت تجاری کشت خواهد شد.

کاهش استفاده از سموم با گسترش محصولات تراریخته

قره یاضی گفت: در نتیجه استفاده از محصولات تراریخته در جهان، استفاده از آفت کش های شیمیایی ۹/۳۶ درصد آفت کاهش یافته، میزان محصولات کشاورزی ۲۲ درصد و سود کشاورزان ۶۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: طی ۲۱ سال گذشته با استفاده از محصولات تراریخته، ۶۷۱ میلیون کیلوگرم مصرف ماده فعال آفت کش ها کاهش پیدا کرده است.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶، ۵/۴۸ میلیون کیلوگرم مصرف آفتکش ها کاهش پیدا کرده است، گفت: گزارش ها نشان می دهد طی ۲۵ سال گذشته، استفاده از علف کش ها در محصولات تراریخته و غیرتراریخته افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: این در حالی است که در محصولات غیرتراریخته بیشتر افزایش یافته، اما در محصولات تراریخته با شیب آرام بیشتر شده و از نوع کم ضرر بوده است.

وی ادامه داد: مصرف گلایفوسیت در ذرت، سویا و پنبه ۲۶، ۴۳ و ۴۵ درصد بوده است، با این حال به علت سمیت مزمن کمتر گلایفوسیت تنها ۱/۰ درصد، ۳/۰درصد و ۵/۳ درصد خطر در این محصولات وجود داشته است.

به گفته قره یاضی، براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و خواروبار جهانی گزارشات مختلف علمی طی ۴۰ سال گذشته حتی پیش از ورود تراریخته ها درباره استفاده از گلایفوسیت در محصولات تراریخته و غیرتراریخته ثابت می کند که تهدیدی برای سلامت انسان ها ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.