نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی: تولید محصولات تراریخته باید در کشور بومی‌سازی شود

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر حجم وسیعی از محصولات خوراکی وارداتی کشور را محصول تراریخته تشکیل داده است و باید قبول کنیم که نمی توان و نباید در مقابل فناوری مقابله کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از فارس جلال محمودزاده در خصوص بایدها و نبایدهای واردات محصولات تراریخته به کشور و برخی موارد و موضوعات مربوط به این محصولات، اظهار داشت: در حال حاضر حجم وسیعی از محصول خوراکی وارداتی کشور را محصول تراریخته تشکیل داده است و باید قبول کنیم که نمی توان و نباید در مقابل فناوری مقابله کرد.

وی افزود: در حال حاضر جمعیت جهان و کشورمان رو به افزایش است و از سوی دیگر معضل کمبود آب به خصوص در کشورمان نیز بر نحوه تامین مایحتاج غذایی و خوراکی افراد جامعه تاثیر گذاشته است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید محصولاتی را در کشور به مرحله تولید برسانیم که کمترین میزان مصرف آب را برای تولید یک محصول خوراکی، داشته باشد که محصولات تراریخته از این مزیت بالا برخوردارند.

محمودزاده خاطر نشان کرد: در حال حاضر در کشور تولید ذرت در هر هکتار 10 تن بوده و این در حالی است که این محصول با استفاده از روش های تراریخته و تغییر ژنتیک در هر هکتار به میزان  110 تن تولید می شود.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نمایندگان مجلس نسبت به کنترل و نظارت دقیق بر واردات این محصولات حساس هستند، کنترل واردات این محصولات و نظارت آزمایشگاه های مجهز به کیفیت این محصولات برای نمایندگان مردم مهم است.

وی افزود: در حال حاضر طبق قانون واردات محصولات تراریخته (خوراکی) تنها با تایید وزارت بهداشت مجاز است.

وی ادامه داد: مراجع قانونی ذیصلاح از جمله وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی باید با ایجاد آزمایشگاه های مجهز محصولات تراریخته را در بدو ورود به کشور کنترل کنند تا این محصولات فقط در صورتی وارد کشور شوند که دارای استانداردهای لازم باشند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: با استفاده از فناوری تولید محصولات تراریخته آب و منابع کمتری برای تولید محصول بیشتر مصرف خواهد شد.

محمودزاده با تاکید بر لزوم تولید ملی محصولات تراریخته خاطر نشان کرد: ما باید همگام با جهانیان، دانش تراریخته را بومی سازی کنیم و داخل کشور محصولات تراریخته کنترل شده و آزمایش شده تولید کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.