مرجع ملی ایمنی زیستی مطرح کرد:

تولید برنج تراریخته تا دوسال آینده

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران دکتر بهزاد قره یاضی، مرجع ملی ایمنی زیستی، در حاشیه جشنواره روز ملی مزرعه برنج گفت: متاسفانه جریان فناوری هراسی در کشور در حال نهادینه شدن است. مدیران کشاورزی دولت احمدی نژاد که متاسفانه در دولت و در نهادهای نظامی و امنیتی حضور دارند موفق شده اند جلوی پیشرفت مهندسی ژنتیک در کشور را بگیرند. بر همین اساس اعلام می کنم که حداقل تا دوسال آینده امیدواری کمی برای تولید انبوه محصول برنج تراریخته در کشور داریم. اولویت فعلی ما تولید پنبه تراریخته است.

دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره روز مزرعه در زنجیره تولید و انتقال دانش، بر حضور بخش خصوصی و کشاورزان در این جشنواره تاکید کرده و به طور ویژه بر برپایی “میز خدمت” و ملاقات و مذاکره رو در رو با کشاورزان توصیه کرد.

مهندس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: تامین امنیت غذایی برای مردم، تامین معیشت و افزایش درآمد کشاورزان، حفظ منابع ملی، تنوع زیستی و منابع طبیعی سه وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود بیش از ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان گیلان نوسازی شده است و باید بتوانیم کشت دوم را در این زمینها راه بیندازیم. وی ادامه داد: من از بخش تحقیقات می خواهم که نسخه و روش های افزایش عملکرد برنج را در اختیار بخش اجرایی قرار دهند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی از ضایعات بالای برنج با وجود قیمت بالای برنج گلایه کرد. وی از مسئولین اجرایی و بخش تحقیقات درخواست کرد تا در مورد کاهش ضایعات پیش و به ویژه پس از برداشت برنج چاره سازی کنند.

وی تشریح کرد: در مورد خلاء های کشت برنج ادامه داد: ما فرمول تغذیه برنج قابل پیاده در مزارع برنج نداریم. مشکل دوم تکیه بیش از حد بر روی تولید رقم و تکیه کمتر بر روی به‎زراعی است. مورد سوم بهره‎وری تولید برنج برمبنای واحد آب مصرفی است که باید هر سال بالاتر ررود.

کشاورز دانستن را حق مردم دانست و گفت باید هر محصولی از مررعه تا سفره آدرس داشته باشد. وی از اینکه برخی محصولات غیرارگانیک را به نام ارگانیک عرضه می کنند گلایه کرد ولی مایل نبود بیشتر درباره آن سخن بگوید.

اولین جشنواره روز ملی مزرعه برنج به همت موسسه تحقیقات برنج کشور، با حضور جمعی از مدیران و فعالان حوزه کشاورزی صبح امروز در رشت آغاز به کار کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.