در کنگره زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی مطرح شد:

تاکید بر لزوم نقش آفرینی دانشگاه ها در خلق ثروت

اولین کنگره بین المللی و دومین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی، با حضور جمع کثیری از مسئولین و دانشمندان حوزه بیوتکنولوژی آغاز به کار کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران اولین کنگره بین المللی و دومین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی صبح امروز، 5 شهریور ماه 97، در سالن همایش های غدیر دانشگاه زنجان آغاز به کار کرد.

دکتر نجفیان رییس دانشگاه زنجان در سخنرانی افتتاحیه، ضمن اشاره به مشکلات روز کشور تنها راهکار برون رفت را استفاده از علم و دانش عنوان کرد و گفت: حاکمیت بخشیدن و بها دادن به پژوهش و استفاده از دستاوردهای پژوهشی می تواند جامعه ما را به سلامت از این وضعیت عبور دهد. مشکلات سیاسی و اقتصادی امروزما به این دلیل است که علم و دانش در این جامعه به حاشیه رانده شده است. باید تلاش کنیم دانشگاه و علم و دانش ازحاشیه بیرون بیاید و در متن جامعه قرار بگیرد.

وی با طرح این سوال که امروزه دانشمندان کشور در اتخاذ تصمیم های اساسی چه جایگاهی دارند؟ افزود: من اعتقاد دارم جامعه علمی خودش در این انفعال نقش داشته است و باید با تحرک این جایگاه ها را پس بگیرد.

رئیس دانشگاه زنجان ادامه داد: یکی از اتهاماتی که متوجه جامعه دانشگاهی است این است که جامعه دانشگاهی حصاری به دور خود کشیده و برای خودش مقاله می نویسد و خیلی آثار کارش برای جامعه ملموس نیست. برگزاری همایش زیست فناوری و گیاهان دارویی، وجود پارک علم و فناوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان نشان دهنده این است که این اتهام می تواند برطرف شود و دانشگاه نقش خود در ثروت آفرینی و ایجاد اشتغال ایفا کند.

دکتر قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در سخنرانی افتتاحیه اولین کنگره بین المللی و دومین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی ضمن تاکید بر پیشرفت های حاصل، بر نیاز کشور و جامعه به گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت استانداردسازی برای صادرات گیاهان دارویی باید انجام شود.

دکتر قزلباش همچنین بر ضرورت جلوگیری از انقراض گونه های گیاهان دارویی تاکید کرده و از عزم ملی برای حفاظت از گلستان ایران سخن گفت.

در این همایش دکتر شکراوغلو دبیر انجمن گیاهان دارویی ترکیه مروری بر صنعت گیاهان دارویی در ترکیه را ارائه داد.  وی با بیان اینکه ترکیه ۱۲۰۰۰ نوع گیاه دارویی دارد، از اینکه کشورهایی مانند ایران و ترکیه خام فروشی می کنند، اما کشورهایی مثل آلمان و اسپانیا با فراوری این محصولات بدون ایراد فشار به طبیعت خود بیشترین بهره اقتصادی را می برند ابراز تاسف کرد.

وی ادامه داد: ترکیه به فناوری “تولید قهوه گیاهی از محصولاتی مانند برنج” دست یافته و بازار هم از این نوع محصولات استقبال کرده است.

اولین کنگره بین المللی و دومین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی با حضور رئیس دانشگاه زنجان،رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، رئیس انجمن ایمنی زیستی، رئیس اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی، رئیس اتحادیه گیاهان دارویی ترکیه، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گیاهان دارویی، جمعی از میهمانان خارجی و داخلی، اساتید و پژوهشگران در سالن همایش های غدیر دانشگاه زنجان صبح امروز آغاز به کار کرد و تا پایان روز ۶ شهریور به کار خود ادامه خواهد داد.

دکتر فخرایی رئیس انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی و فراورده های دارویی گفت: پیش از انقلاب تنها یک شرکت بسته بندی چای پاکتی وجود داشت اما در حال حاضر ۱۶۰ شرکت تولیدکننده گیاهان دارویی داریم.

وی تشریح کرد: ۲۴۵۶پروانه داروسازی گیاهی در کشور داریم. ۳۹۰ پروانه اسانس و عصاره و ۱۶۰ مورد تولیدات داروهای گیاهی داریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.