دکتر منصور امیدی تشریح کرد؛

توجه ویژه کنگره زراعت و اصلاح نباتات به بحران آب

دکتر منصور امیدی دبیر علمی پانزدهمین کنگره ملی و سومین کنگره بین‌المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران گفت: در این کنگره موضوعات مهم مثل وضعیت اقلیمی کشور به خصوص مسئله آب و پیشرفت‌های جدید در به نژادی و به زراعی و امنیت غذایی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

دکتر منصور امیدی دبیر علمی پانزدهمین کنگره ملی و سومین کنگره بین‌المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران گفت: در انتخاب موضوعات مقالات و مدعوین، کارگاه ها و هم‌اندیشی ها به مسائل مهم کشور مثل وضعیت اقلیمی کشور بلاخص مسئله آب و پیشرفت های جدید در به نژادی و به زراعی چه در کشور چه در دنیا و به ظرفیت ژرم پلاسم موجود در کشاورزی کشور توجه ویژه صورت گرفته و از سخنران ها درخواست شده که به آن بپردازند.

وی افزود: سطح علمی کنگره باید به صورتی باشد که در آن ظرفیت کشاورزی کشور، دانش فنی موجود در زراعت و اصلاح نباتات جهان، دستاوردهای آینده و تلفیق وضعیت اقلیمی جهان و کشور ما را نشان دهد و بتواند دستاوردهایی برای کشور داشته و مسیر آینده تولید کشاورزی کشور را مشخص ترکند. انتظار بر این است نوآوری‌هایی برای کشاورزی کشور طرح موضوع بشود.

دکتر امیدی تاکید کرد: باید سعی شود به تحلیل های امنیت غذایی کشور با توجه به آینده تا سال 2050، توجه به مدل سازی ها درباره امنیت غذایی، سلامت غذا، سامانه های تولید محصولات کشاورزی، روش های مختلفی که در غربالگری ها برای تنش ها توجه شود، الگوی هایی که برای آمایش سرزمین مد نظر است، الگوی های کاشت و از طرفی ظرفیت هایی که در به‌نژادی و بیوتکنولوژی در کشور وجود دارد، جنبه های مختلفی که در زراعت وتولید محصولات وجود دارد مثل محصولات ارگانیک و محصولاتی که بیوتکنولوژی در آن نقش دارد همچون کشت بافت، تراریخته ها و همه مواردی که به امنیت غذایی کشور و تولید مناسب کمک می کند، در این کنگره دیده و به آن توجه شود تا ره‌آوردی برای آینده کشور با این روند اقلیمی روبه خشکی و کم آبی کشور داشته باشد.

دبیر علمی کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران با اشاره به نتایج و آثار برگزاری این کنگره گفت: انتظار بر این است که این کنگره  آینده تولید در وضعیت اقلیم، ظرفیت های ژرم پلاسمی و موارد مشابه را کمی روشن تر نشان دهد و یا به بیانی آینده را به زمان حال بیاورد تا آینده گنگ نبوده و کمی قابل رویت باشد.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود کنگره در مسیر افزایش آگاهی و بینش صحیح به امنیت غذایی کشور، تولید مواد غذایی، استفاده از دانش و تکنولوژی های روز مسیر را یک مقدار مشخص تر و هموار تر و یک گام آن را به جلو ببرد. با وضعیت اقلیمی کشور تنها ابزار، دستاوردهای علمی بشر است تا به مشکلات تولید و مشکلات اقلیم و ظرفیت ها فایق شده و روند رو به جلویی بدست آید.

این استاد دانشگاه تهران با تاکید بر فرصت بهره‌مندی دانشجویان و جامعه علمی از این فرصت افزود: امیدوارم بعد از کنگره وقتی دانشجوها را می‌بینیم احساس کرده باشند که ذره ای نگرش شان نسبت به به زراعی، به نژادی، امنیت غذایی و تولید غذا در کشاورزی بهتر شده باشد و مسائل را بهتر تحلیل کنند و فکر کنم که هدف کنگره هم غیر از این نمی تواند باشد و امیدوارم در کنگره سه روز خیلی خوب هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ ارتباطی برای دانشجویان و استادان داخلی و خارجی فراهم باشد.

وی در بیان سابقه کنگره زراعت و اصلاح نباتات گفت: اولین کنگره زراعت و اصلاح نباتات کشور در سال 1372 برگزار شد و با چالش هایی همچون عدم هماهنگی بین مناطق مختلف کشور روبرو بود ولی طی پانزده دوره برگزاری این کنگره از جایگاه علمی و اجتماعی بسیار مناسبی برخوردار است. در شهریور امسال هم پانزدهمین کنگره ملی وسومین کنگره بین المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات کشور برگزار خواهد شد.

دکتر امیدی با تدکید بر اینکه این کنگره در کشاورزی جایگاه ویژه ای دارد گفت: نه تنها زراعت و اصلاح گیاه، بلکه گرایش های مختلف کشاورزی به این کنگره توجه خاص دارند و این نشان از اهمیت این کنگره دارد و شاید به جرات بتوان گفت مهمترین کنگره کشاورزی کشور می‌باشد. البته در دنیا هم کنگره های زراعت و اصلاح نباتات جایگاه ویژه ای در کشاورزی کشورهای جهان دارند. این باعث شده که کنگره از نظر استادان، محققان و دانشجویان شرکت کننده و مقالات ارائه شده در سطح بالایی از ظرفیت علمی کشور باشد. بنابراین  سخنران های مدعو و موضوعات مطرح شده نیز از جایگاه و اهمیت مناسبی برخوردار می باشند.

دبیر علمی کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران با اشاره به محتوای مقالات و سخنرانی‌ها خاطرنشان کرد: مانند سه دوره آخر برگزاری کنگره، در بخش سخنرانان شفاهی فقط سخنرانی های کلیدی به تعداد 20 تا 25 سخنران در یک سالن اصلی و بقیه مقالات به شکل پوستر ارائه خواهند شد. چندین کارگاه و هم اندیشی نیز در حاشیه کنگره برگزار می‌شود. تاکنون چهار کارگاه برای برگزاری نهایی شده است. یک هم اندیشی پیش بینی شده که به نظر می‌آید احتمالا با توجه به ظرفیت های موجود هم اندیشی دوم هم برگزار شود.

وی درباره نحوه انتخاب مقالات و سخنرانی ها گفت: در انتخاب مقاله ها و سخنران های کلیدی سعی بر این شده به مباحث نوین و جدید در تمامی بخش های مرتبط یعنی به زراعی، به‌نژادی و بیوتکنولوژی توجه ویژه شود. نحوه انتخاب سخنرانی ها به سه شکل بوده است؛ اول، انتخاب یک متخصص برای ارایه موضوع پیشنهادی از طرف کمیته علمی. دوم، انتخاب فرد متخصص و مشهور در زمینه خاص برای ارایه آن موضوع و سوم، انتخاب از مقالات واصله دارای ظرفیت علمی موضوع و سخنران برای سخنرانی کلیدی. نهایتا از بین اساتید داخل، خارج و ایرانیان مقیم خارج حدود 25 تا سخنران به این شکل انتخاب شده ‌و خواهند شد که به محض پذیرش نهایی در کمیته علمی روی سایت قرار می‌گیرد. تا این زمان اطلاعات هشت نفر  در سایت قرارگرفته است. 

منبع: +

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.