عضو کمیته ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

صدور مجوز کشت پنبه تراریخته در کشور

عضو کمیته ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه صدور مجوز رهاسازی پنبه تراریخته آخرین مراحل خود را طی می کند، گفت: این محصول از سال آینده در کشور کشت خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مهر مسعود توحیدفر گفت: پنبه تراریخته مقاوم به آفت، توانایی این را دارد که در آینده بدون سمپاشی در مزارع، بتواند عملکرد خوبی تحویل کشاورزان بدهد.

وی تشریح کرد: صدور مجوز کشت محصول تراریخته از طریق سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشاورزی و وزارت بهداشت به عنوان سه مرجع قانونی مسئول پیگیری می شود و در مورد پنبه به عنوان یک محصول زراعی، مرجع اصلی صدور مجوز وزارت کشاورزی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی با تاکید براینکه تمام مدارک و اسناد کشت پنبه تراریخته در سازمان محیط زیست بررسی شده و مشکلی وجود نداشته است، ادامه داد: مجوز نهایی این محصول که منجر به کشت در داخل مزرعه شود باید از سوی وزارت کشاورزی صادر شود و این وزارتخانه در حال کار روی این پرونده است. تاجایی که گفته شده نیز برای صدور مجوز، مشکل خاصی وجود ندارد.

وی بیان کرد: به محض آنکه تمام مستندات مربوط به پنبه تراریخته کامل شد مجوز کشت در مزرعه صادر می شود.

توحیدفر افزود: پنبه تراریخته در جاهای مختلف بررسی شده و راندمان آن ارزیابی شده است، به همین دلیل در حال حاضر صدور مجوز نهایی برای آن، به زمان طولانی نیاز ندارد. این موضوع هم اکنون درحال بررسی است و خیلی سریع این کار به اتمام می رسد.

استاد دانشکده فناوری های نو دانشگاه شهید بهشتی گفت: با توجه به اینکه زمان کشت پنبه اردیبهشت تا شهریورماه است، کشت پنبه تراریخته در سال آینده انجام می شود و به مرور در آینده سطح زیرکشت پنبه تراریخته در کشور افزایش خواهد یافت.

عضو کمیته ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سطح زیر  کشت پنبه غیرتراریخته در کشور  بین ۹۰ هزار تا ۱۱۰ هزار هکتار است، افزود: این مقدار هر سال به دلیل وجود خسارت آفات در حال کاهش است.

وی گفت: آفت پنبه بین ۴۰ تا ۸۰ درصد به مزارع خسارت وارد می کند و کشاورزان رغبتی برای کشت این محصول ندارند. همین موضوع باعث شد محققان به دنبال این باشند که محصولی جایگزین این نوع پنبه کنند تا مشکل آفت و سمپاشی را به نوعی حل کنند.

توحیدفر با بیان اینکه در کشورهای دیگر نیز مانند آمریکا، چین، پاکستان و هند پنبه تراریخته مقاوم به آفت کشت می شود، گفت: در هندوستان ۱۲ میلیون هکتار، در پاکستان ۳ میلیون هکتار و در چین ۶ میلیون هکتار پنبه تراریخته کشت می شود و ۹۰ درصد پنبه های هندوستان تراریخته است.

به گفته وی برمبنای آخرین آمارهای بین المللی امسال کل سطح زیرکشت پنبه در دنیا ۳۴ میلیون هکتار بوده است. از این مقدار  ۲۴ میلیون هکتار زیر کشت پنبه تراریخته رفته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.