پژوهشگران محلاتی به 10 رقم جدید گلایل دست یافتند

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: نخستین بار در کشور پژوهشگران محلاتی به دانش فنی 10 رقم جدید گل شاخه بریده گلایل دست یافتند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا «محمد رضا شفیعی » گفت: پژوهشگران محلاتی در دوره سه ساله تحقیقات با استفاده از ارقام خارجی و از طریق دو رگ گیری (هیبریداسیون ) توانستند ارقام جدید گل پیازی گلایل را تولید کنند.

وی اظهار داشت: زیبایی، تنوع رنگی بالا، شمار گلچه ها، ارتفاع بوته و ماندگاری زیاد از صفات بارز ارقام جدید گلایل است.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: ماندگاری گل های گلایل به طور میانگین هشت روز است که در ارقام جدید تولیدی این زمان تا 12 روز افزایش یافته و شمار گلچه های ارقام جدید به 20 می رسد.

شفیعی افزود: برخی از ارقام جدید به دست آمده گل گلایل با برترین های این گل در دنیا رقابت نزدیک دارد.

وی ادامه داد: گلایل از 10 نوع گل پر مصرف و مهم دنیا است و این گل زمانی در زمره گل های پرمصرف ایران محسوب می شد اما در سال های اخیر گل رز در بین مصرف کنندگان پرطرفدارتر بوده و گلایل، اکنون در رده چهارم مصرف قرار دارد.

رئیس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات گفت: پیاز گلایل برای کشت این گل از کشورهلند وارد می شود.

شفیعی بیان کرد: تولید و فروش گلایل به علت داشتن تنوع رنگی در سال های اخیر افزایش یافته است و معرفی ارقام جدید ضرورت توسعه بازار داخلی و خارجی و بازار تنوع طلب گل است.

وی گفت: واردات ارقام جدید از کشورهای خارجی محدودیت های حقوقی و فنی زیادی از جمله لزوم پرداخت هزینه بالای حقوق مالکیت معنوی رقم، ناسازگاری بسیاری از ارقام با آب و هوا و اقلیم ایران را دارد.

رئیس پژوهشکده گل و گیاه زینتی محلات خاطرنشان کرد: اجرای این طرح های تحقیقاتی و دستیابی به دانش فنی تولید برای کاهش واردات گل ضروری بود و با تولید انبوه این ارقام جدید رونق اقتصادی تولید گل افزایش می یابد.

پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات در سال 1375 و شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.