کشت اولین نیشکر تراریخته در برزیل

کارخانه های تولید کننده شکر در برزیل به دنبال کشت اولین واریته های نیشکر تراریخته هستند. بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی پشت این پروژه، در حال حاضر، برای شروع 400 هکتار زمین زراعی در این کشور زیر کشت نیشکر تراریخته رفته است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، به نقل از رویترز کارخانه­ های تولید کننده شکر در برزیل به دنبال کشت اولین ارقام نیشکر تراریخته هستند. برای شروع 400 هکتار زیر کشت نیشکر تراریخته رفته است.

تقریبا هشتاد درصد شکر جهان از نیشکر و بیست درصد نیز از چغندر قند به دست می آید. کشور برزیل به تنهایی تقریبا 25 درصد از شکر جهان را تولید می کند. طبق آخرین گزارش سازمان غذا و کشاورزی این کشور بزگترین تولید کننده نیشکر در جهان است.

گوستاو لیت، رئیس مرکز فناوری نیشکر برزیل (CTC)، گفت: نیشکر تراریخته با انتقال ژن از باکتری باسیلوس تورینجنسیس (Bt) ایجاد شده است که باعث مقاوم شدن گیاه نیشکر در برابر کرم ساقه خوار نیشکر می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود صد کارخانه مشغول کار کردن بر روی نیشکر تراریخته هستند. آفت نیشکر حشره ­ای است که سبب می­ شود کارخانه های تولید کننده، هر سال 1.5 میلیارد دلار متحمل خسارت شوند. بخشی از این هزینه ها مربوط به از دست رفتن محصول در نتیجه حمله این آفت به مزارع نیشکر است و بخش دیگر مربوط به مصرف حشره کش هاست.

به نظر می­ رسد که توسعه ارقام تراریخته نیشکر توسط دانشمندان، اهمیت کلیدی در بهبود عملکرد این محصول دارد و کاهش هزینه های تولید و افزایش سود صنعت نیشکر را به همراه خواهد داشت. پیش تر برزیل مجوز تجاری سازی نیشکر تراریخته CTC را صادر کرده بود.

گوستاولیت گفت: از همان زمان برنامه ریزی شد تا در سه سال آینده یک و نیم میلیون هکتار زمین زراعی زیر کشت نیشکر تراریخته برود. او اشاره کرد که مرکز فناوری نیشکر برزیل تولید محصولات تراریخته جدید را نیز در دستور کار دارد.

نیشکر گیاه ارزشمندی است که در بخش های مختلف جهان کشت می شود.  این گیاه از تیره غلات و دارای ساقه بلند و ضخیمی است که قسمت داخلی آن حاوی مقادیر زیادی عصاره شکر است.

تهیه و تنظیم: شقایق فکوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.