رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی دانشگاه شیراز مطرح کرد:

مهندسی ژنتیک ابزاری برای اصلاحگران

کارگاه محصولات تراریخته صبح امروز در دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران دکتر نیازی رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی دانشگاه شیراز در کارگاه و نشست ایمنی زیستی گیاهان تراریخته ضمن تاکید براستفاده از مهندسی ژنتیک گفت: با فرض وجود ملاحظاتی در مورد هر فناوری از جمله مهندسی ژنتیک، ما حق نداریم از فناوری دست برداریم، بلکه باید با دقت بیشتری آن را بکار بگیریم.

وی افزود: مهندسی ژنتیک ابزاری است در دست اصلاحگران نباتات تا بتوانند با محدودیت های کمتری نسبت به اصلاح نباتات سنتی، صفات گیاهان را بهبود بخشند و امنیت غذایی را برای جامعه به ارمغان بیاورند.

وی مهندسی ژنتیک را عاملی برای تامین امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: انسان از زمانی که از “خوراک جویی” به کشاورزی روی آورد، اصلاح نباتات را فراگرفت. دکتر نیازی امنیت غذایی را مستلزم توجه ویژه دانست زیرا امنیت ملی را تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر نیازی گفت: مهندسی ژنتیک دارای مزایای فراوانی از جمله، سلامت غذا و حفظ و افزایش تنوع زیستی و بهبود کیفیت و کمیت غذا است.

دکتر نیازی از ظهور تکنولوژی هراسی در جوامع و هراس از فناوری اشاره کرد و گفت: این هراس بی مورد است زیرا مهندسی ژنتیک دارای مزایای زیادی است ولی ما با توجه به دانش و اطلاعاتی که داریم می توانیم این ترس های جدید را مدیریت کنیم.

وی از اینکه با وجود تولید آزمایشی محصولات تراریخته ای همچون برنج و پنبه تراریخته در ایران، هنوز مجوز رهاسازی صادر نشده است ابراز تاسف کرد و افزود: ما محصولات تراریخته زیادتری داریم که در صورت صدور مجوز کشت، قادر به تولید آن هستیم. نشست ایمنی زیستی گیاهان تراریخته صبح امروز با حضور جمع کثیری از دانشمندان و دانشجویان کشور در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.