مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد:

استفاده از فراورده های تراریخته تحت نظارت وزارت بهداشت

مدیر نظارت بر موادغذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: امنیت غذایی یعنی دسترسی تمام آحاد جامعه در تمام زمان ها به غذای کافی، سالم و مغذی که فقدان هر یک از این مولفه ها امنیت غذایی را به مخاطره می اندازد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مهر، شهریار مستوفی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی غذا اظهار داشت: “دستیابی به گرسنگی صفر تا ۲۰۳۰ امکان‌پذیر است” را شعار امسال روز جهانی غذا عنوان کرد و اظهار داشت: در ایران هم شعار امسال “تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت” است.

وی افزود: در جهان بیش از دو میلیارد نفر سوءتغذیه پنهان دارند و تا سال ۲۰۳۰ و تحقق شعار جهانی تقاضای غذا ۵۰ درصد و تقاضای آب ۳۰ درصد افزایش می یابد اما در مقابل امکانات و منابع طبیعی برای پاسخگویی به این نیازها محدود است.

مدیر نظارت بر موادغذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزایش وزن و چاقی را از موانع دستیابی به این شعار عنوان کرد و گفت: در کشور ما ۳۰ درصد جامعه وزن ایده آل دارند و ۱۷ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان چاق هستند.

مستوفی تصریح کرد: امنیت غذایی یعنی دسترسی تمام آحاد جامعه در تمام زمان ها به غذای کافی، سالم و مغذی که فقدان هر یک از این مولفه ها امنیت غذایی را به مخاطره می اندازد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد بیماری های عفونی مرتبت با غذای ناسالم است، گفت: تولید غذاهای تقلبی و بدون از نظارت و زیرزمینی و همچنین قاچاق مواد غذایی مهمترین چالش غذای سالم است.

مدیر نظارت بر موادغذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، استفاده بی رویه از سموم کشاورزی را از دیگر چالش های این حوزه عنوان کرد و بیان داشت: ۲۹ محصول پرمصرف کشاورزی را تست می کنیم و وضعیت استفاده از سموم در کمانشاه قابل قبول است.

مستوفی ادامه داد: افزایش شیوع بیماری های غیرواگیر که ۷۶ بار این بیماری ها به دلیل غذای ناسالم است و اغلب ریزفاکتورهای این بیماریها هم به نوعی به غذای ناسالم برمی گردد.

وی همچنین افزایش مصرف قند، نمک و چربی را مهمترین این بیماریها بیان کرد و گفت: در این موارد ایرانی ها تقریبا بیشتر از میانگین استاندارد و حتی جهانی مصرف می کنند.

مدیر نظارت بر موادغذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به طرح های در دست اقدام سازمان غذا و دارو در این زمینه هم اشاره ای داشت و افزود: طرح پایش و پالایش برچسب گذاری، غنی سازی آرد و برچسب گذاری محصولات تراریخته در حال انجام است.

مستوفی ادامه داد: غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک به صورت صددرصد در کارخانه های آرد استان کرمانشاه در حال انجام است که در این زمینه ۸۴ درصد به موفقیت رسیده ایم.

وی حذف روغن جامد از سبد خانوار، کاهش اسیدهای چرب ترانس در روغن های مایع تا ۰.۵ و کاهش قند و نمک در محصولات تولیدی را از اهداف سازمان غذا و دارو برشمرد.

مدیر نظارت بر موادغذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص محصولات تراریخته نیز گفت: بالغ بر ۶۵ محصول تولیدی استان کرمانشاه مشمول برچسب تراریخته هستند که موظف شده اند این کار را انجام دهند.

وی همچنین از ارائه مجوز بهداشتی به ۴۸ سیلوی در کرمانشاه خبر داد و گفت: به صورت ماهانه از این سیلوها بازدید داریم و نان های استان مدام آزمایش و پایش می شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.