آری به تراریخته- (قسمت دوم)

امروزه هجمه تبلیغات منفی و شایعه پراکنی های متعدد پیرامون محصولات تراریخته در شبکه‌های اجتماعی و محافل غیرعلمی، سبب گمراهی و ایجاد ترس در میان آحاد مردم شده است. برای یافتن پاسخی قاطع و یافتن حقیقت به سراغ یکی از متخصصین عرصه بیوتکنولوژی رفتیم.

امروزه هجمه تبلیغات منفی و شایعه پراکنی های متعدد پیرامون محصولات تراریخته در شبکه‌های اجتماعی و محافل غیرعلمی، سبب گمراهی و ایجاد ترس در میان آحاد مردم شده است. برای یافتن پاسخی قاطع و یافتن حقیقت به سراغ یکی از متخصصین عرصه بیوتکنولوژی رفیتم. جناب آقای دکتر امین صادقی متخصص بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک، عضو انجمن ژنتیک ایران و عضو انجمن ایمنی‌زیستی ایران پاسخ می‌دهند.

** سلام آقای دکتر. لطفا بفرمایید محصولات تراریخته یا تغییریافته ژنتیکی به چه محصولاتی می گویند؟

محصولات تراریخته محصولاتی هستند که با روش‌های دقیق مهندسی ژنتیک، در جهت تولید محصولات مفید برای برطرف کردن نیاز بشر تولید می‌شوند و می‌توانند در بخش‌های مختلف مانند پزشکی، دارویی، صنعتی و کشاورزی بکارگرفته شوند. به عنوان مثال در بخش دارویی، می‌توان به تولید داروی نوترکیب هورمون انسولین، هورمون رشد و فاکتور 8 انعقادی خون اشاره نمود و همچنین در بخش کشاورزی می‌توان به تولید گیاهان مقاوم به خشکی و شوری و مقاوم به آفات و تولید واکسن‌های خوراکی و تولید دام با شیر بیشتر، اشاره نمود.

**آیا سلامت محصولات تراریخته تایید شده‌اند؟
بله صد در صد. سازمان‌های مهم مختلفی از قبیل: سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان خواروبار جهانی (FAO)، اداره ایمنی غذایی اتحادیه اروپا (EFSA)، سازمان غذا و دارو امریکا (FDA)، سازمان حفاظت محیط زیست امریکا (EPA) انجمن سلطنتی پزشکی انگلستان، آکادمی ملی علوم امریکا، استاندارهای غذایی استرالیا و نیوزلند همچنین در کشور عزیزمان ایران نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان غذا و دارو  همگی سلامت محصولات تراریخته موجود در بازار را تایید کرده اند.

**آیا کشورهای اروپایی نیز تولیدکننده محصولات تراریخته هستند؟

بله البته. بر اساس گزارش سالیانه سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA) که در سال 2017 انتشار یافت، فقط در سال 2016 چهار کشور اروپایی شامل: اسپانیا، پرتغال، جمهوری چک و اسلواکی تقریبا 136 هزار هکتار را به کشت محصولات تراریخته اختصاص دادند. علاوه بر این کشور لهستان نیز در سال 2011 میزان 3000 هکتار از اراضی کشور خود را تحت کشت محصولات تراریخته قرار دادند. همچنین خاطر نشان کنیم که کشور رومانی فقط در سال 2008 به میزان 7146 هکتار را تحت کشت محصولات تراریخته قرار داده‌اند.

**نظر نخبگان سیاسی پیرامون حمایت از محصولات تراریخته چیست؟

جناب آقای دکتر سعید جلیلی ضمن دیداری که در مهرماه سال 96 از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کرج (محل تحقیق و تولید گیاهان تراریخته) داشتند، ابراز نمودند که “پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی زرادخانه قدرت ماست”. همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی، سردار علی شمخانی نیز ضمن حمایت از محصولات تراریخته خواستار تولید بومی گیاهان تراریخته در کشور شدند. علاوه بر این ریاست محترم سازمان انرژی اتمی جناب آقای دکتر علی اکبر صالحی نیز طی بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در مرداد ماه 97 ضمن حمایت همه جانبه از تولید بومی محصولات تراریخته بیان داشتند که “در حوزه تراریخته عقب نشینی نکنید”.

**آیا محصولات تراریخته در داخل کشور تحت نظارت دقیق قرار می‌گیرند؟

بله البته. در کشور عزیزمان ایران تمامی محصولات تراریخته پس از انجام آزمایشات لازم و پیش از عرضه به بازار مجوزهای لازم را از سه مرجع معتبر: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست اخذ می‌نمایند. همچنین باید ذکر نمود تنها این محصولات هستند که تمامی ارزیابی‌های سلامت را طی می‌کنند.

منبع: دو هفته نامه سیاسی، اجتماعی، تحلیلی راه توسعه/ شماره چهاردهم

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.