معاون علمی رئیس‌جمهور:

بحث محصولات تراریخته سیاسی شد/با سیاسی کردن مسائل علمی جو روانی جامعه خراب می‌شود

معاون علمی رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم توجه به ایده‌های جدید در حوزه صنایع غذایی نسبت به سیاسی کردن مسائل علمی در همه حوزه‌ها از جمله حوزه غذا گلایه کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، سورنا ستاری در همایش روز جهانی غذا با بیان اینکه مقداری درباره بحث‌های علمی در حوزه غذا غفلت کرده‌ایم، گفت: البته در حوزه تشخیص سموم اقدامات خوبی انجام شده است. به طوریکه در حال حاضر در آزمایشگاه‌هایمان ۲۰۰ سم جدید قابل تشخیص است.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت غذایی کشور صنعت خوبی است، گفت: بهترین صنعتگران ما در این حوزه کار می‌کنند که بسیاری از آنها به روز بوده و حتی در این حوزه ابزار و ماشین‌آلات ساخته و صادر می‌کنند. البته صنعت غذا احتیاج دارد که هر روز خودش را اصلاح و ایده‌ها و تکنولوژی‌های جدید در خودش ایجاد کند. بر همین اساس ما در معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری پیگیر ایجاد استارت آپ‌ها در این حوزه هستیم.

ستاری ادامه داد: یکی از ایده‌های خوب در حوزه غذا بحث صنعت حلال بود. باید توجه کرد که گردش مالی جهانی صنعت حلال در سال ۲۰۱۵، ۱۱۷۳ میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۱ به ۱۹۱۴ میلیارد دلار برسد که رشد بالایی را نشان می‌دهد. در حوزه صنعت دارویی حلال نیز گردش مالی از ۷۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۱۳۲ میلیارد دلار می‌رسد و در صنایع آرایشی بهداشتی حلال نیز گردش مالی از ۵۶ میلیارد دلار به ۸۱ میلیارد دلار می‌رسد که این موضوع ۶.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه البته در بحث تقلبات غذایی مشکلاتی داریم که باید به طور جدی روی آن کار کنیم، گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری آمادگی دارد تا همانطور که در حوزه دارو کمک کردیم، در حوزه غذا نیز کمک کنیم. باید توجه کرد که طی سه ماه گذشته در حوزه دارو ۶۵ داروی جدید را قرارداد بسته‌ایم که حداکثر تا دو سال آینده وارد بازار شوند. همچنین هشت واکسن جدید هم داریم.

ستاری ضمن گلایه از سیاسی کردن برخی موضوعات علمی، گفت: متاسفانه برخی از مسائل علمی را سیاسی کرده‌ایم. به عنوان مثال اتفاقی که در حوزه محصولات تراریخته می‌افتد، سیاسی است. وقتی سیاسیون را به حوزه علم می‌کشانیم، هر کسی برای خودش چیزی می‌گوید. باید توجه کرد که این حوزه زمین بازی ماست و در حال توسعه است. با سیاسی کردن موضوعات علمی جو عمومی جامعه را هم خراب می‌کنیم. بنابراین مسائل سیاسی نباید وارد مسائل علمی شوند. وقتی مسائل علمی را با حاشیه‌های سیاسی مخلوط می‌کنیم، باید انتظار ایجاد مشکل را داشته باشیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش به فرهنگ سنتی ایرانی‌ها درباره پهن کردن سفره برای غذا خوردن اشاره و اظهار کرد: این فرهنگ باعث می‌شود که مردم و خانواده‌ها دور هم جمع شوند و با هم صحبت کنند. تکرار هر روزه و هر شبه این موضوع جنبه‌های روانی دارد و منجر به آرامش روانی می‌شود. باید بدانیم که یک جنبه از سلامت غذایی بحث سلامت روانی است.

ستاری در عین حال خطاب به سازمان غذا و دارو، گفت: در شرایط تحریم ما به کمک شما نیاز داریم. انتظار داریم که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و غذا به عنوان اولویت سازمان غذا و دارو نگاه شود. در عین حال آزمایش‌هایی که باید در این سازمان انجام شود، زودتر اتفاق بیفتد. در حال حاضر دو واکسن و چندین دارو داریم که باید مورد آزمایش قرار گیرند. ما تولیدکنندگان خوبی داریم. البته باید استانداردها را رعایت کنند و امیدوارم بتوانیم به کمک شما از این مساله عبور کنیم.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.