در کارگاه آموزشی الزامات استقرار نظام های ایمنی زیستی مطرح شد:

ادعاهای غلط علیه تراریخته، ظلم به این فناوری

به گزارش مركز اطلاعات بيوتكنولوژي کارگاه آموزشی الزامات استقرار نظام های ایمنی زیستی صبح امروز 23 آبان ماه به همت پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان در دانشگاه علوم كشاورزي ساري برگزار شد.

دكتر قربانعلی نعمت زاده، رئيس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان و دکتر محمدعلی ملبوبی استاد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی به تشريح الزامات ايمني زيستي در سطوح ملي و بين المللي و وضعیت محصولات تراریخته در ایران و جهان پرداختند.

اخلاق زيستي و ادعاهاي مطرح در حوزه مهندسی ژنتیک موضوع سخنرانی دكتر غلامعلي رنجبر، متخصص ژنتيك و اصلاح نباتات بود.

وی تصریح کرد: استفاده از محصولات تراریخته ضروری است با توجه به این با استمرار واردات، ما وابسته تر مي شويم و امنيت ملي مورد تهديد قرار مي گيرد.

وی افزود: مهندسي ژنتيك يكي از ابزارهاي اصلاح نباتات است كه سرعت كار در آن افزايش يافته است و محدوديت تلاقي ها برداشته شده است.

دکتر رنجبر ضمن بررسي ادعاهاي مطرح شده در مورد محصولات تراریخته، گفت: نرعقيمي گياه در اصلاح نباتات سنتي هم استفاده مي شده و نمي توان انسان را با آن ژن عقيم كرد. ژن نرعقيمي انسان هم تا كنون كشف نشده است.

وی تاکید کرد برای جلوگیری از هر تهدید احتمالی ترجیح ما بر تولید ملی است.

دکتر رنجبر تشریح کرد: نابودي كامل افت در فناری تولید تراريخته مدنظر نيست و در نتیجه شكستگي مقاومت اتفاق نمي افتد.

ادعاي مصرف سموم زياد در تراريخته براي فناوري هایي كه با هدف كاهش مصرف سموم توليد شده، ظلم به اين فناوري است.

وی در انتها گفت: ادعاي مصرف سموم زياد در تراريخته براي فناوري هايی كه با هدف كاهش مصرف سموم توليد شده، ظلم به اين فناوري است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.