همایش زیست فناوری، امنیت غذایی و اقتصاد شکوفا برگزار شد

همایش زیست فناوری، امنیت غذایی و اقتصاد شکوفا دیروز در سازمان جهاد کشاورزی سمنان برگزار شد. مرجع ملی ایمنی زیستی کشور در این همایش اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال مجوز تولید پنبه تراریخته در کشور صادر شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران همایش زیست فناوری، امنیت غذایی و اقتصاد شکوفا  دیروز در سازمان جهاد کشاورزی سمنان برگزار شد. دکتر بهزاد قره یاضی، مرجع ملی ایمنی زیستی کشور  در این  همایش گفت: ایران از نظر تحقیقات مهندسی ژنتیک جزء کشور های صاحب فناوری در دنیاست و سالهاست که به فناوری تولید محصولات تراریخته دست پیدا کرده است. 
وی افزود: امیدواریم تا پایان سال مجوز تولید پنبه تراریخته در کشور صادر شود که در این صورت این محصول می تواند در سمنان نیز تولید شود.
دکتر قره یاضی گفت: در محصولات تراریخته، تعداد سمپاشی های معمول که بین 3 تا 9 بار در طول مدت کش است، به حداکثر یک تا دو بار کاهش پیدا می کند که این به معنی کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محصول است . 
وی تصریح کرد : در این صورت تولید پنبه که هم اکنون حدود دو و چهار دهم تن به میانگین چهار تن و برای کشاورزان پیشتاز به 8 تن افزایش یابد . 
 دکتر قره یاضی ادامه داد: تحقیقات تولید تراریخته سایر محصولات در سطح تحقیقات آزمایشگاهی پایان یافته و در صورت صدور مجوز  آماده تولید محصولات به صورت انبوه هستیم تا واردات کاهش یابد. مرجع ملی ایمنی زیستی کشور درباره برنج تراریخته هم گفت: یک بار در سال 1383 تولید انبوه برنج تراریخته انجام و سپس متوقف شد و هم اکنون زمینه تولید مجدد آن در انواع نوکلئوس و الیت و سوپر الیت فراهم است . 
وی افزود : امیدواریم بعد از اخذ مجوز پنبه تقاضای صدور مجوز برنج نیز داده شود . 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.