ضرورت تامین امنیت غذایی با کمک فناوری زیستی

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان این‌که دولت باید با استفاده از علم‌ و فناوری زیستی روز، امنیت غذایی را تامین کرده و از وابستگی غذایی کشور بکاهد. گفت: با اتکا به جوانان می‌توان عقب ماندگی‌های موجود کشور را جبران کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، رحیم حب نقی در همایش تخصصی زیست فناوری و استراتژی نوآورانه که درسالن همایش‌های دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: در دانشگاه ارومیه اقدامات خوبی در زمینه دست ورزی ژنتیکی گیاهان انجام شده، ولی با این وجود سازماندهی موضوعی در خصوص محصولات تراریخته در بین دانشگاهیان وجود ندارد و تحقیقات انجام شده در دانشگاه پراکنده هستند.

حب نقی با اشاره به اینکه دستیابی به محصولات تراریخته در یک برهه زمانی یک امر واهی برای کشور بود، تصریح کرد: در سال‌های اخیر و با توجه به مهم شدن مساله تامین غذا، استفاده از علم بیوتکنولوژی برای کشور مهم شده و اقدامات خوبی در حوزه زیست‌فناوری شروع شده است.

رئیس دانشگاه ارومیه با تاکید بر اینکه غذا و امنیت غذایی یک امر استراتژیک برای کشور است، خاطرنشان کرد: ایران با داشتن ۸۰ میلیون نفر جمعیت و قرار گرفتن در یک محیط نیمه‌خشک شرایط ویژه‌ای برای تامین غذای مورد نیاز جمعیت خود دارد که اگر تامین نشود، همانند دوره قاجار با قحطی روبرو خواهد شد.

وی اظهار کرد: دولت باید با استفاده از علم‌وفناوری زیستی روز، امنیت غذایی را تامین کرده و از وابستگی غذایی کشور بکاهد.

حب نقی ادامه داد: با وجود اینکه از بیشتر تکنولوژی‌های روز دنیا عقب هستیم، ولی در حوزه نانو، بیوتکنولوژی و آی‌.تی فاصله زیادی با علم دنیا نداریم و می‌توان با اتکا به جوانان و دانشگاهیان این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.