عضو هیات علمی شهید بهشتی:

محصولات تراریخته، حافظ تنوع زیستی

دکتر مسعود توحیدفر عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در همایش  تخصصی «زیست‌فناوری در خدمت رفاه و تعالی کشور»، اظهارکرد: محصولات تراریخته منتج به تنوع زیستی می‌شود. وی ادامه داد: ذرت تراریخته متحمل به خشکی در آمریکا تولید شده که با حداقل آبیاری، عملکرد سابق را دارد. این ذرت در آمریکا به میزان یک میلیون و 100 هزار هکتار کشت می‌شود و علت آن مقبولیت  این محصول بین کشاورزان است.

 به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا،  دکتر مسعود توحیدفر عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در همایش  تخصصی «زیست‌فناوری در خدمت رفاه و تعالی کشور»، اظهارکرد: سالانه 40 درصد از محصولات کشاورزی توسط آفات، بیماری و تنش‌ها از بین می‌رود. در ایران سالانه 56 درصد علف‌کش، 25 درصد آفت‌کش و 18 درصد قارچ‌کش برای تولید محصولات استفاده می‌شود و این در حالی است که چالش بعدی در امنیت غذایی، کمبود آب است. 

  دکتر توحید فر با بیان اینکه سالانه 12 میلیارد دلار واردات مواد غذایی داریم و برای تامین امنیت غذایی باید از روش‌هایی استفاده کنیم که عملکرد محصولات غذایی را افزایش دهد، ادامه داد: یکی از روش‌ها، اصلاح نباتات است. اما اصلاح نباتات سنتی چالش‌هایی دارد. مثلا وقتی دنبال صفتی می‌گردیم ممکن است در گیاه وحشی پیدا نشود و دو گیاه مورد تلاقی نیز سازگاری جنسی نداشته باشند. همچنین در اثر تلاقی، سایر صفات نامطلوب هم منتقل می‌شود.

 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه اصلاح نباتات سنتی 30 تا 40 درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، افزود: روش‌های جدیدتری ابداع شده است و از هر موجودی، صفت مورد نظر را جدا می‌کنند و به گیاه مورد نظر منتقل می‌کنند. چنین گیاهی تراریخته نامیده می‌شود. البته این گیاهان بعد از تولید در گلخانه و مزرعه ارزیابی می‌شود و بعد به تولید انبوه و عرضه می‌رسد.

وی تصریح کرد: ذرتی متحمل به خشکی در آمریکا تولید شده که با حداقل آبیاری، عملکرد سابق را دارد. این ذرت در آمریکا به میزان یک میلیون و 100 هزار هکتار کشت می‌شود و علت آن مقبولیت  این محصول بین کشاورزان است. دومین گیاه تولید شده در دنیا، پنبه تراریخته مقاوم به آفات است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در حال حاضر 4 محصول تراریخته پنبه، ذرت، سویا و کلزا در دنیا تبادلات جهانی دارد، یادآور شد: بقیه محصولات در مراحل آزمایشگاهی است و 80 درصد ذرت‌های وارداتی ایران، تراریخته هستند. آمریکا 88 درصد از ذرت ترایخته و 66 درصد از روغن ذرت تولیدی خود را خودش مصرف می‌کند و اتحادیه اروپا خودش تولیدکننده و مصرف‌کننده ذرت تراریخته است.

وی تاکید کرد: بررسی 147 مقاله علمی نشان می‌دهد که طی 20 سال اخیر، هیچ مدرکی مبنی بر اثر سوء محصولات تراریخته وجود ندارد. توحید فر ادامه داد: محصولات تراریخته منتج به تنوع زیستی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: هر 200 سال یک درجه به دمای زمین افزوده می‌شود و ما 12 سال فرصت داریم که یک درجه را به حالت قبلی برگردانیم وگرنه شاهد کاهش 4 درصدی محصول گندم، 10 درصدی محصول برنج و کاهش 30 درصدی بارش‌ها خواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.