تبلیغات ویژه برای توسعه کشت گیاهان مفید در کشور شکل گرفت

رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی مولکولی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کشور گفت: با توجه به وضعیت آبی کشور تبلیغات ویژه یا کمپین کشاورزی برای توسعه کشت گیاهان مفید ، مقاوم به کم آبی و دارای ارزش غذایی بالا در ایران شکل گرفته است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، دکتر بابک ناخدا رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی مولکولی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کشور، اظهار داشت: با توجه به وضعیت آبی کشور تبلیغات ویژه یا کمپین کشاورزی برای توسعه کشت گیاهان مفید ، مقاوم به کم آبی و دارای ارزش غذایی بالا در ایران شکل گرفته است. این گیاهان علاوه بر ارزش غذایی بالا، مقاوم به کم آبی و مفید برای محیط زیست هستند.

وی ادامه داد : اکنون از این گیاهان به عنوان نجات دهنده کشاورزی ایران نام برده می شود هر چند که در طول ده های گذشته به فراموشی سپرده شده بودند.

 دکتر ناخدا گفت: این گیاهان از قدیم الایام در بسیاری از مناطق دورافتاده و خشک کشور کشت می شدند اما وقتی انقلاب سبز رخ داد ، روش کشت آمریکایی کاشت گندم، جو، برنج و ذرت را ترویج داد و گیاهان مفید به حاشیه رفتند.

دکتر ناخدا گفت: بسیاری از مشکلاتی که در کشور داریم که با این گیاهان قابل حل است یعنی هم از نظر اقتصاد کشاورزی و هم از نظر منابع آب و خاک و حفظ محیط زیست و هم از نظر بیماری هایی که در داخل کشور وجود دارد،می توانند به رفع مشکلات کمک کنند. 

 دکتر ناخدا با تاکید بر اینکه به دنبال احیای کشت این گیاهان فراموش شده در کشور هستیم، افزود: به منظور ترویج و ایجاد بازار مصرف این گیاهان تبلیغات یا کمپین گیاهان مفید «اسمارت فودها» را راه اندازی کرده ایم که در این کمپین ضمن معرفی این گیاهان و فرآورده های مختلف آن، فواید این گیاهان از لحاظ تاثیر در سلامت مردم و کنترل بیماری ها معرفی می شود.

وی از گیاه «ارزن» به عنوان نمونه گیاهان ارزشمند غذایی و مقاوم به کم آبی نام برد و افزود: امروزه تصور مردم بر استفاده دامی و گیاهی آن است در حالیکه ارزن یک محصول غذایی بسیار ارزشمند برای سلامتی انسان است.

ناخدا گفت: یکی از تاثیرات این گیاه بر روی بیماری «سلیاک» است که مبتلایان به این بیماری قادر به جذب گلوتن نبوده که در نهایت به سرطان دستگاه گوارش می انجامد به طوریکه 10 درصد جمعیت کشورمان مبتلا به این بیماری بوده و حتی کودکان در سنین پایین، مادران باردار و شیرده نیز به این بیماری مبتلا می شوند.
وی افزود: ارزن به دلیل ارزش بالایی که از لحاظ اسید فولیک، مواد معدنی و آهنی که دارد قادر به بهبود این بیماری بوده افزون بر اینکه کشت آن به صرفه بوده و دریک دوره 45 تا 60 روزه قابل برداشت است.
این محقق با بیان اینکه کشاورزان می توانند در طول سال چندین بار کشت این گیاه را انجام دهند، ادامه داد: کشت ارزن 70 درصد کمتر از برنج و 30 درصد کمتر از ذرت مصرف آب دارد.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است از «کینوا» به عنوان یک کشت جایگزین نام برده می شود، گفت: کینوا محصولی بسیار گران است در حالیکه ارزن علاوه بر ارزان بودن ارزش غذایی بالاتری نیز دارد.
دکتر ناخدا بیان داشت: ارزن دارای ارقام متنوعی همچون دم روباهی، مرواریدی و انگشتی است و از این محصول می توان انواع پوره ها، شیرینی، سرلاک، میکس، انواع شیرینی و برنجک را تهیه کرد.

وی دلیل نامگذاری این گونه گیاهان به عنوان اسمارت فود را ارزش غذایی بسیار بالا، غنی بودن از لحاظ اسید فولیک، زینک (روی) و آهن دانست و اظهار داشت: ارزن چند برابر گندم، کینوا، اسفناج، گوشت گوساله و مرغ آهن دارد.

این محقق گفت: همچنین این محصول گیاه هنوز به عنوان نان و خوراک در مناطقی مانند استان سیستان و بلوچستان و گناباد استفاده می شود.

وی بیان داشت : این گیاه برای محیط زیست و کره زمین به دلیل عدم استفاده از کود شیمیایی و آفت کش ها در کشت از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر ناخدا به استفاده ارزن به عنوان خوراک در کشور هند اشاره کرد و گفت: در هند سال 2018 به عنوان سال ملی ارزن نامگذاری شده است و سازمان ملل سال 2023 را سال بین المللی ارزن معرفی خواهد کرد.

وی افزود: در کشور هند برنامه ای را پیاده شد که خون و سرم خونی دانش آموزان قبل از اجرای این برنامه از لحاظ اسید فولیک، آهن و روی به مدت 6 ماه آنالیز کردند که پس از آن دیده شد مصرف این خوراک برای بچه ها از لحاظ هوش، استعداد تحصیلی، رشد جسمی، هوشیاری سر کلاس وخواب آلود نبودن تاثیر بسیار زیادی داشته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.