حذف گازهای سمی توسط گیاهان خانگی تراریخته

محققان با استفاده از مهندسی ژنتیک، نوعی پیچک خانگی تراریخته پرورش داده اند که می تواند آلودگی هوای داخل خانه را پاکسازی کند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از  خبرگزاری مهر، گیاهان خانگی علاوه بر زیبایی می توانند هوای خانه را نیز پاکسازی کنند.

در همین راستا محققان دانشگاه واشنگتن قابلیت های پاکسازی هوای یک گیاه معمول خانگی را بیشتر کرده اند.

این گیاه نوعی پیچک  است که محققان با استفاده از مهندسی ژنیک آن را  اصلاح کرده اند. به این ترتیب پیچک تراریخته تولید شده، مواد سرطان زایی مانند کلروفرم و بنزن را از هوا پاک می کند. علاوه بر آن نوعی پروتئین به نام ۲E۱ تولید می کند. این پروتئین ترکیبات مضر را به مولکول هایی تبدیل می کند که گیاه آنها را برای رشد خود به کار می گیرد.

در این پژوهش دانشمندان بنزن یا گاز کلروفرم را به گیاهان اصلاح شده و اصلاح نشده در لوله های شیشه ای افزودند. پس از ۱۱روز آنها اطلاعات مربوط به تغییرات غلظت هر آلاینده را بررسی کردند.

طبق این پژوهش، گیاهان اصلاح نشده روی غلظت هیچ یک از آلاینده ها تاثیری نداشتند. اما گیاهان اصلاح شده ژنتیکی، غلظت کلروفرم درون لوله را به شدت کاستند، به طوریکه پس از ۳ روز ۸۲ درصد غلظت آن کاسته شد. همچنین در روز ششم تقریبا آلاینده غیر قابل ردیابی بود.

غلظت بنزن نیز در گیاهان اصلاح شده کاهش یافته بود. در روز هشتم غلظت این ماده ۷۵ درصد کاهش یافت.

محققان تصمیم دارند پروتئینی به این گیاه اضافه کنند که می تواند فرم آلدهید، یک آلاینده دیگر را در خانه پاکسازی کند. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.