عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی:

سرمایه گذاری در زیست فناوری برگشت پذیر است

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: اولین قدم مهم برای پیشرفت حوزه زیست فناوری افزایش سرمایه گذاری نهاد های دولتی و خصوصی است؛ زیرا قطعا پاسخ و بازگشت سرمایه را به همراه دارد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، دکتر حمید ابریشمی مقدم عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار داشت: تعریف پروژه های بزرگ با همکاری تعدادی از دانشگاه های کشور به صورت مشترک در زمینه زیست فناوری باعث اشتغال زایی و کمک به ابعاد سلامتی و درمانی می شود.

وی ادامه داد: همچنین باید برای مشارکت دانشگاه ها در پروژه های عملی به منظور حل مشکلات کشور در این حوزه برنامه ریزی هدفمند انجام شود. افزایش فعالیت های مشترک در سطح بین المللی حائز اهمیت است؛ زیرا رسیدن به اهداف بلند بدون این تعاملات امکان پذیر نیست.

عضو هیات علمی خواجه نصیر عنوان کرد: زیست فناوری، یکی از پیشرفته ترین فناوری ها با ویژگی های متمایز است که قابلیت جایگزینی دارد و کمترین انرژی را مصرف می کند.

 دکتر ابریشمی مقدم با اشاره به شاخصه های بیشتر این حوزه، افزود: زیست فناوری دارای بیشترین فشردگی و پیچیدگی است و پیش بینی می شود در آینده جایگزین بسیاری از فناوری های موجود در اختیار بشر باشد.

برخی اقدامات دانشگاه در حوزه زیست فناوری

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر طوسی تصریح کرد: دانشگاه خواجه نصیر از 40 سال پیش در حوزه زیست فناوری و ساخت وسایل پزشکی فعال بوده است.

وی ادامه داد: با ایجاد رشته مهندسی پزشکی در دانشکده برق کارهای آموزشی و پژوهشی به طور رسمی در دانشگاه آغاز شده و گروه های مختلف دیگر دانشگاه نیز در این زمینه مشارکت می کنند.

ابریشمی مقدم تصریح کرد: تیم های تحقیقاتی دانشگاه مقام های جهانی دارند و ارائه دهنده بسیاری از خدمات در سطح بین المللی هستند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده گفت: در دانشکده مکانیک مدل سازی سامانه های زیستی در رابطه با سرطان انجام شده است.

عضو هیات علمی خواجه نصیر افزود: گروه مهندسی پزشکی دانشکده برق اولین تولید کننده دستگاه الکترو کاردیو گرافی بیسیم در کشور، طراحی اطلس مغزی تشدید مغناطیسی سر نوزادان در سطح بین المللی و ارائه دهنده اولین اطلس دو شیوه ای مغزی سر نوزادان است.

ابریشمی مقدم اظهار کرد: ایجاد اولین دستگاه ثبت دو شیوه ای الکتروانسفالوگرافی، اسپکتروسکوپی مادون قرمز (دستگاه ترکیبی نوار مغزی و طیف نگاری مادون قرمز نزدیک) نیز از دیگر اقدامات حائز اهمیت دانشگاه در حوزه زیست فناوری است.

وی توضیح داد: اقدامات و ساخت دستگاه های زیست فناوری باعث بهبود در روند تشخیص و درمان بیماری ها شده و زمینه اشتغال را فراهم می کند؛ بنابراین توجه به این حوزه نیاز کشور است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.