دستاورد‌های چهل ساله انقلاب؛

ایران جزء ۱۵ کشور برتر درشاخص تولید علم

رئیس پارک علم و فناوری گیلان : ایران جزء ۱۵ کشور برتر درشاخص تولید علم در جهان است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مرکز گیلان علی باستی در گفتگوی ویژه خبری ۲۰ شبکه باران با اشاره به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در چهلمین سال آن گفت: رتبه علمی ایران، پیش از انقلاب ۵۲ بود که براساس آخرین آمار سایت‌های معتبر جهانی اکنون در زمینه شاخص تولید علم به رتبه ۱۵ دست یافته است.

وی افزود: ایران 1.1 درصد جمعیت جهان را دارد و ۲ درصد تولید علمی دنیا به ایران اختصاص یافته است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان افزود: ایران با ۲۲ درصد تولید علم، البته در جهان اسلام، رتبه نخست را دارد.

علی باستی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان مولود انقلاب اسلامی هستند گفت: اکنون ۳ هزار و ۹۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال است. پارسال ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد و ۴۵۰ میلیون دلار صادرات داشتند.

وی با اشاره به دیگر دستاورد‌های انقلاب در حوزه فناوری هم گفت: ایران در تولید و ساخت ماهواره و ماهواره بر جزء۸ کشور دنیا، در زمینه تکنولوژی چرخه سوخت جزء ۱۳ کشور، در زمینه صنایع هوافضا رتبه ۱۵، در صنایع دریایی و کشتی سازی رتبه ۶ و در زمینه زیست فناوری و بیوتکنولوژی رتبه ۱۵ جهان را دارد.

علی باستی افزود: در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب، شمار دانشگاه‌های کشور از ۲۸ دانشگاه با ۲۷۰ هزار دانشجو به ۲۶۰ دانشگاه، ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز آموزشی و ۴ میلیون دانشجو رسیده است.

وی گفت: بیش از ۲۰۰ محقق و دانشمند ایرانی جزو یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه گیلان مرجع منطقه‌ای ثبت اختراعات است افزود: در گیلان ۴۴ شرکت دانش بنیان، ۸ مرکز رشد و ۳۰۰ واحد فناور وجود دارد که پارسال ۳۸۳ هزار دلار صادرات و ۵۷ میلیارد تومان درآمد داشتند.

علی باستی با بیان اینکه یکی ازتوانمندی‌های توسعه فناوری استان در حوزه بیوتکنولوژی است افزود: پرورش گیاه رازک و بلوبری، تولید جیوه غنی از زباله و تولید عصاره برای شیرین سازی از مهمترین پژوهش‌ها در این زمینه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.