موفقیت محققان رویان در ترمیم تخریب سر استخوان ران با سلول درمانی

یافته های محققان پژوهشگاه رویان حاکی از کارایی سلول‌های بیان‌کننده CD133 در بهبود عوارض ناشی از تخریب سر استخوان ران بدون عارضه جانبی قابل توجه است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از دیده بان علم ایران، یافته های محققان پژوهشگاه رویان حاکی از کارایی سلول‌های بیان‌کننده CD133 در بهبود عوارض ناشی از تخریب سر استخوان ران بدون عارضه جانبی قابل توجه است.

دکتر عمادالدین، شاهده کریمی، علی اصغر کریمی، دکتر بهاروند و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی فسا در پژوهش خود سلول‌های بیان‌کننده CD133 را از مغز استخوان خود بیمار برداشته و به محل تخریب شده استخوان تزریق و سپس میزان بهبود عوارض بیماری را دو، شش و ۱۲ ماه پس از تخریب بررسی کردند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Cytotherapy به چاپ رسیده است، نشان داد که در تمام بیماران مورد آزمایش شرایط بیماران به صورت معنی‌داری بهبود یافته و میزان حرکت بدون درد بیماران افزایش می یابد. همچنین عارضه جانبی معنی‌داری در بیماران دیده نشد.

با تخریب سر استخوان ران به دلیل فقدان خون‌رسانی، عروق موجود در این استخوان تخریب شده و به علت نبود اکسیژن و مواد مغذی، سلول‌های استخوانی در این ناحیه از بین می‌روند. اگر این تخریب متوقف نشود، در‌نهایت استخوان به‌طور کامل تخریب خواهد شد.

بیماران مبتلا به تخریب سر استخوان ران دچار درد در این ناحیه هستند و نمی‌توانند حرکات طبیعی این استخوان را انجام دهند. تا امروز روش موثری برای درمان قطعی این بیماری یافت نشده است.

پژوهش‌های اخیر نشان داد که استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی حاصل از تمایز سلول‌های بنیادی پرتوان برای درمان این عارضه موثر و بی‌خطر است، اما برای استفاده از آنها پژوهش‌های تکمیلی ضروری است.

به گفته محققان با وجود توجه به سلول‌های مزانشیمی، سلول‌های پیش‌ساز اندوتلیالی رده دیگری از سلول‌ها هستند که در ترمیم موثرند. یکی از نشانگرهای سلول‌های پیش‌ساز اندوتلیالی CD133 است. نشان داده شده است که استفاده از سلول‌های CD133 برداشت شده از مغز استخوان بیمار می‌تواند کارکرد سلول‌های اندوتلیال و ترمیم استخوان را تسهیل کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.