مدیریت خشکی و کم‌آبی با کمک گیاهان تراریخته

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور گفت: از گیاهان تراریخته می‌توان برای مدیریت شرایط نامساعد محیطی مانند خشکی و کم‌آبی استفاده کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا ، دکتر بهزاد قره‌یاضی در جلسه محیط زیست گیلان، اظهار کرد: سالانه ۱۰ میلیون تن ذرت وارد کشور می‌شود که هشتاد درصد آن تراریخته است.

وی افزود: از گیاهان تراریخته می‌توان برای مدیریت شرایط نامساعد محیطی مانند خشکی و کم ‎ آبی استفاده کرد. تولید محصولات تراریخته مقاوم به خشکی به مدیریت منابع آبی کمک شایان توجهی خواهد کرد.

دکتر قره‌یاضی ادامه داد: امسال قریب به یک میلیون تن برنج وارد کشور شده است. یک دلیل اصلی خسارت به مزارع برنج آفت کرم ساقه‌خوار برنج است. برای مبارزه با این آفت سالانه مقدار زیادی سم در مزارع برنج رها می‌شود. این سموم برای محیط زیست و کشاورزان مخاطراتی را ایجاد می‌کنند.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ضمن تاکید بر لزوم استفاده از فناوری تولید محصولات تراریخته، گفت: با گذشت بیست و دو سال از تولید تجاری این محصولات در سطح جهان، سطح زیرکشت این محصولات به ۱۸۹٫۸ میلیون هکتار رسید.

وی با گلایه از طرح شایعات و ادعاهای کذب علیه محصولات تراریخته در فضای رسانه‌ها گفت: در حالی عده‌ای از ممنوعیت مصرف محصولات تراریخته در اروپا سخن می‌گویند که این محصولات در قاره اروپا تولید و هم مصرف می‌شوند. اروپا سالانه فقط سی و سه میلیون تن سویای تراریخته از قاره آمریکا وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود این سلسله کارگاه‌ها و جلسات بتواند با رفع ابهامات موجود در خصوص مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته، به ترویج دستاوردهای مهندسی ژنتیک گیاهی و بهره‌برداری از سودمندی‌های فناوری تولید محصولات تراریخته در چارچوب قوانین ایمنی زیستی کمک شایان توجهی کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.