درهای باز چین به روی محصولات تراریخته

 چین به تازگی مجوز واردات 5 محصول تراریخته را از آمریکا صادر کرد. تایید این محصولات تراریخته از سوی قانون گذاران چینی موجب رشد سرمایه گذاری در تحقیقات بیوتکنولوژی در سراسر جهان خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، قانون گذاران چینی واردات پنج محصول تراریخته از آمریکا را تصویب کردند. تایید قانونی این محصولات از سوی چین صنعت کشاورزی را در سراسر جهان بهبود خواهد بخشید.

این محصولات شامل سویا، کانولا و ذرت تراریخته هستند که برای تحمل شرایط نامساعد محیطی مهندسی شده اند. این محصولات زراعی با وجود موانع طبیعی رشد گیاه مانند هجوم آفات به رشد خود ادامه می دهند.

تصویب واردات این پنج محصول به چین بر صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا  تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. چین حدود 60 درصد از کل صادرات سویای ایالات متحده را به خود اختصاص داده است. این به معنی 12 میلیارد دلار سود آوری برای کشاورزان آمریکایی است. این مقدار ممکن است  با بالا رفتن تقاضا برای محصولات تازه تأیید شده افزایش پیدا کند.

صنعت کشاورزی باید سرمایه گذاری در بیوتکنولوژی را افزایش دهد. فناوری نوین مهندسی ژنتیک مدیریت خاک، حفاظت از محصول و تقویت بذر را میسر می سازد. تولید گیاهان تراریخته مقاوم به بیماری و آفات و گیاهان زراعی که بتوانند در شرایط خشکی رشد کنند به تلاش بی وقفه پژوهشگران نیاز دارند و برای اینکه یک محصول تراریخته به تایید نهایی و تولید تجاری برسد به زمان زیادی نیاز است. اما علاوه بر تامین امنیت غذایی کشور، بازار باز جهانی به روی این محصولات، به این نوآوری و تلاش پاسخ خواهد داد.

اکنون در تمام دنیا فرایندهای نظارتی برای تجاری سازی یک محصول تراریخته با تاخیر همراه است. این مسئله از آنجا ناشی می شود که با وجود توافق و همصدایی دانشمندان جهان مبنی بر سالم تر بودن محصولات تراریخته نسبت به ارقام غیر تراریخته، تایید این محصولات حیاتی همواره تحت تاثیر جریانات غیر علمی  و سیاسی واقع می شود.

جامعه علمی همواره در تلاش بوده است تا قانون­گذاری درحوزه محصولات تراریخته مبتنی بر رویکرد علمی و دور از جهت گیری های سیاسی باشد.

منبع

تهیه و تنظیم: شقایق فکوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.