معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

اخذ مجوز مصرف خوراکی پنبه تراریخته در آینده نزدیک

کاظم خاوازی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست امروز ضمن ارائه دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی از صدور مجوز پنبه تراریخته خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرنگار اقتصادی ایلنا، کاظم خاوازی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست امروز، 13 بهمن اظهار کرد: ما سالانه 150 دستاورد تحقیقاتی را به بهره‌برداران ارائه می‌دهیم که رتبه‌های ایران را در عرصه‌های بین‌المللی ارتقا داده است و از این طریق می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم. از سال 86 تاکنون در مجموع 303 دستاورد توسط این سازمان معرفی شده است.

وی در رابطه با میزان تولید محصولات کشاورزی از سال 57 تاکنون خاطرنشان کرد: در سال 57 تولید محصولات کشاورزی 26 میلیون تن بود که در سال 92 به 97 میلیون تن و در سال 97 به 122 میلیون تن رسیده است که این افزایش تولید به دلیل دستاوردهای سازمان تحقیقات در بخش کشاورزی بوده است.

خاوازی تاکید کرد: ارقامی که در داخل در زمینه بذرهای مورد نیاز تولید کرده‌ایم باعث شده 500 میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تعداد واکسن‌های تولید شده در زمینه دام، طیور و واکسن‌های انسانی تصریح کرد: در واکسن‌های دامی 35 فرآورده تولید کردیم که 95 درصد از واکسن‌های مورد نیاز در این بخش را شامل می‌شود. در بخش طیور 11 فرآورده واکسن تولید کردیم که 25 درصد از واکسن‌های مورد نیاز را شامل شده و در زمینه واکسن‌های انسانی هفت فرآورده تولید کردیم که 85 درصد از واکسن‌های بخش پزشکی را مانند واکسن فلج اطفال پوشش می‌دهد.

وی افزود: از معضلات ما در کشور این است که در طی سال بیش از 35 هزار نفر از مار و عقرب گزیدگی آسیب می‌بینند که تقریبا صد در صد سرم‌های ضد عقرب و مارگزیدگی توسط موسسه رازی تامین شده و به کشورهای همسایه هم صادر می‌شوند. ما در کشور بیش از 2.5 میلیارد دز در سال واکسن تولید می‌کنیم.

خاوازی با اشاره به بذور گواهی شده که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد اذعان داشت: ما در سال بیش از شش هزار تن بذر گواهی شده در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهیم و سالانه 25 هزار اصله نهال برای کشاورزان تامین می‌کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در رابطه با شناسایی، حفظ و مدیریت ذخائر ژنتیکی کشور عنوان کرد: ما چهار میلیون و 400 هزار نمونه از موجودات غیرزنده را اعم از حیوان و گیاه در بانک‌های ژنتیک داریم و بیش از 130 هزار نمونه زنده در کلکسیون‌ها و باغات وجود دارد که نسل آینده می‌تواند از آن استفاده کند.

وی افزود: از سال 92 تاکنون 260 هزار نمونه به ذخائر ژنتیکی اضافه شده که پنج سلسله از حیات حشرات، بندپایان و دیگر موجودات است که در بزرگترین مبنع ذخیره ژنتیکی خاورمیانه در ایران گردآوری شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید کرم ابریشم در کشور تصریح کرد: در زمینه کرم ابریشم 108 لاین برتر در کشور داریم که در خاورمیانه منحصر به فرد است و عملکرد پیله را از 25 کیلوگرم به 33 کیلوگرم رسانده است.

وی با اشاره به عملکرد سازمان تحقیقات در زمینه ذخائر شیلاتی اذعان داشت: این سازمان برآورد ذخائر دریاها را هم داشته که با همکاری موسسات شیلاتی و توسط سه شناور این کار انجام شده و بیش از صد گونه از آبزیان را طبق نظر این تیم اجازه برداشت آن در زمان‌های تعیین شده داده می‌شود.

خاوازی با اشاره به اینکه عرضه دستاوردهای تحقیقاتی به مزارع کار راحتی نیست گفت: ما مشکل انتقال دانش به مزارع را داریم از آنجایی که اکثر زارعین کم‌سواد بوده و بالای 50 سال سن دارند قانع کردن آنها به سختی امکان‌پذیر است و بردن تمام تکنیک‌های کشاورزی حفاظتی به دل مزارع کار بسیار سختی است.

وی افزود: افرادی در بحث زعفران بیش از 35 کیلوگرم در هکتار برداشت کردند که دلیل آن توجه به وزن بذر و دو مرتبه محلول پاشی به مزارع بوده است اما همه زعفران‌کاران این کار را نکردند و برخی هم بضاعت مالی این کار نداشتند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در رابطه با فواید کشت نشایی بیان کرد: کشت نشایی 20 درصد کاهش مصرف آب را به دنبال دارد و 25 درصد طول دوره رشد را کاهش می‌دهد همچنین میزان مصرف بذر را به یک سوم تا یک ششم کاهش دهد که تمام دستورات فنی آن توسط این سازمان صادر شده است.

خاوازی تاکید کرد: ما به تکنیک ریشه لخت چغندر دست پیدا کردیم که منتظر ساخت و یا واردات ماشین‌آلات آن هستیم تا بتوانیم کشت آ‌ن را با این شیوه انجام دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تایید و یا رد انواع تراریخته توسط این سازمان خاطرنشان کرد: در کشور ما ساز و کار قانونی شفافی برای تولید و مصرف محصولات تراریخته تعریف شده است. طبق این مقررات برای صدور مجوز واردات و مصرف یک محصول تراریخته در کشور، این محصول باید مجوز مصرف در کشورهای آمریکایی و اروپایی را داشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مجوز کشت پنبه تراریخته را صادر کرده اند و در حال حاضر در انتظار دریافت مجوز وزارت بهداشت برای روغن‌کشی از دانه این پنبه و استفاده آن در مصارف خوراکی هستیم.

وی درباره ذرت تراریخته موجود در بازار تجارت جهانی گفت: بیش از 90 درصد ذرت‌های دامی دنیا تراریخته هستند.

خاوازی اظهار داشت: ما افرادی را داریم که در بخش تحقیقات کاملا مسلط به مسائل تراریخته هستند و اگر قرار است واردات محصولات تراریخته انجام شود که به ضرر جامعه باشد، جلوی آن را می‌گیرند.

خاوازی گفت: 30 درصد از توفیقاتی که در کشور وجود دارد مربوط به بسته‌هایی است که ما در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم. ما هیچ نگرانی در خصوص کیفیت محصولات از نظر سم و کود نداریم در زمینه سم موسسه گیاه‌پزشکی سموم خطرناک را حذف و سموم بی‌خطر را جایگزین آنها کرده و سپس به سازمان حفظ نباتات به عنوان مجری طرح ارائه داده‌اند.

وی افزود: بانک عظیمی در زمینه آب، کاشت و گیاه طراحی کردیم و سنسورهایی طراحی شده که به صورت اتوماتیک زمین‌های کشاورزی را آبرسانی می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این نکته که در شالیزارهای شمال چغندر علوفه‌ای پس از کشت دوم برنج کشت خواهد شد اذعان داشت: یکی از معضلاتی که در استان‌هایی مانند گیلان و مازندران داریم کشت دوم بعد از برنج است. ما با دستیابی به یک رقم چغندر علوفه‌ای به نام کارا توانستیم این معضل را حل کنیم. این چغندر پس از کشت در اراضی در هر هکتار 100 تا 150 تن علوفه تولید می‌کند که ما به شدت در این زمینه در حال کار هستیم البته در استان‌هایی مانند کرمان هم این رقم کشت شده اما هنوز در مرحله آزمایشی هستیم به جز چغندر برخی گیاهان دیگر مانند خارشتر هم تولید می‌شود اما برای انجام این کارها به اعتبار نیاز داریم که اگر مجلس از محل اعتبار تراریخته به ما کمک کند می‌توانیم این محصولات را گسترش دهیم تا بخش قابل توجهی از علوفه کشور تامین شود.

خاوازی در رابطه با سرشاخه‌های نیشکر گفت: با استفاده از سرشاخه‌های نیشکر در خوزستان هم می‌توانیم یک میلیون تن نیاز علوفه‌ای کشور را تامین کنیم ما برای این اقدامات آماده‌ایم و تنها منتظر بخش خصوصی برای ورود به آن هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.