معاون اول رییس جمهور:

انجمن های علمی ظرفیت ملی کشور هستند

اسحاق جهانگیری در ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور، اظهار داشت: انجمن های علمی نقش کانونی در توسعه علمی و ملی کشور بر عهده دارند. مهم این است که همه ما بپذیریم که این انجمن ها یک ظرفیت ملی بسیار مهم در اختیار این کشور هستند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، اسحاق جهانگیری در ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور، اظهار داشت: همزمانی نشست انجمن های علمی با آغاز پنجمین دهه عمر انقلاب اسلامی و گام دومی که رهبر انقلاب برای اینکه چه مسائل راهبردی باید در دستور کار باشد اعلام کردند، را به فال نیک می گیریم.

معاون اول رییس جمهور گفت: بار اصلی مسائلی که باید در گام دوم انقلاب مورد توجه قرار دهیم بر دوش مراکز علمی کشور، دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و انجمن های علمی است.

وی با بیان اینکه اگر در مسائل بنیادی درک مشترکی حاصل شود و اجماع به‌وجود آید شانس به نتیجه رسیدن مسائل بیشتر می‌شود، گفت: گاه حل برخی مشکلات از آنجا که در راهکارها و مسائل آن ها اختلاف نظر وجود دارد مدت زیادی طول می کشد. 

جهاگیری با اشاره به وضعیت فعلی کشور  گفت: نکته ای که شرایط امروز به ما دیکته کرده این است که در این شرایط خطیر در برخی از مشکلات در مسائل و راهکار ها به اجماع رسیده ایم. وی افزود: اجماع در مسائل و راهکارها ناشی از عقلانیت است که مشکلات را به سمت حل شدن پیش می برد. وی ادامه داد: به صورت طبیعی در شرایطی که محدودیت ها زیاد و موانع جدی تر می شود، سر در گمی و یاس هم بیشنر می شود. 

جهانگیری با اشاره به زمانی که آمریکا پاکستان را تهدید به  تحریم کرد، گفت: در آن شرایط در همان کشور که گروه های تندرو  بسیار فراوان است، همه این گروه ها زیر یک سقف جمع شدند و گفتند زمانی که دشمن تصمیم به نابودی ما گرفته است باید متحد شویم. وی تاکید کرد بسیار مهم است که ما هم در شرایط فعلی زیر یک سقف بنشینیم و برای آینده کشور اجماع کنیم.

جامعه علمی مهم ترین نقش را  در بالا بردن سرمایه های اجتماعی کشور دارد

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه اکنون زمان آن است که به مسائل اصلی که در توسعه ملی  نقش دارند بپردازیم، گفت: ترمیم و افزایش ظرفیت ملی برای سرعت دادن به توسعه کشور لازم است. وی ادامه داد: ما در مقطعی هستیم که نخبگان کشور باید روی نیازهای اصلی کشور تمرکز داشته باشند و باید نیازهای جامعه را در اولویت قرار دهیم.

جهانگیری بالا بردن سرمایه اجتماعی کشور، اعتماد همگانی و امید به آینده را از نیازهای جامعه برشمرد و گفت: سرمایه اجتماعی همیشه و به خصوص در مقطع فعلی مهمترین سرمایه برای حل مشکلات پیش روی جامعه است. وی افزود: دانشگاهیان و نخبگان کشور نسبت به دولت نقش بیشتری در بالا بردن سرمایه های اجتماعی کشور دارند.

جهانگیری گفت: هیچ جامعه ای وقتی از بیرون مورد فشار و دشمنی قرار می گیرد مسائل داخلی خود را عمده نمی کند. بلکه به دنبال راهکارایی می رود که بتواند اختلافات را با گفتگو حل کند. وی تاکید کرد حل مسائل داخلی کشور در مقطع فعلی از هر مسئله دیگری  مهم تر و واجب تر است.

بحران آب یک مسئله جدی در کشور است

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: ارتقای سطح استقلال و اقتدار ملی کشور در مواجهه با مسائل جهانی و مسائل منطقه ای است. ما الان با مسائل جهانی مختلفی رو به رو هستیم. وی گفت: در همین ایام اخیر اجلاس ورشو با کمک امریکایی هاو اسراییلی ها و سعودی ها برگزار شد تا نمایشی برگزار کنند و در دنیا ایران هراسی ایجاد کنند که البته به فضل الهی مفتضح شدند.

جهانگیری ادامه داد: امروز رسالتی که بر عهده دانشمندان، صاحب نظران و عالمان کشور است این است که چگونه باید با این جریان مواجهه عاقلانه داشته باشیم که بتوانیم استقلال و اقتدار کشور را حفظ کنیم.

جهانگیری در ادامه به چالش آب در کشور اشاره کرد و گفت: بحران آب یک مسئله جدی در کشور است. این بحران اگرچه همیشه وجود داشته است اما امروز به جایی رسیده است که یک از اصلی ترین چالش های کشور است.

توسعه علمی پیش نیاز توسعه ملی 

جهانگیری با بیان اینکه توسعه علمی می تواند توسعه ملی را سازمان دهد، گفت:  توسعه علمی پیش نیاز توسعه ملی است و بدون توسعه علمی توسعه ملی پایدار در کشور شکل نمی گیرد.

وی ادامه داد: بار اصلی توسعه علمی کشور بر عهده مراکز علمی است و دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری نقش مهمی دراین خصوص  برعهده دارند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه به انجمن های علمی به عنوان نهاد های واسطی اشاره کرد که نقش کانونی در توسعه علمی بر عهده دارند. وی با تاکید بر اینکه انجمن های علمی به عنوان نهاد واسط بین دانشگاه و بخش های اجرایی کشور می تواند بار عمده ای از توسعه علم و فناوری کشور را به دوش بگیرند گفت: مهم این است که ما همه بپذیریم که انجمن های علمی یک ظرفیت ملی بسیار مهم در اختیار این کشور هستند.

وی در خاتمه از اینکه انجمن ها خودشان موفق شدند شوراهایی تشکیل دهند که بتوانند قدرت علمی را مدیریت و نمایندگی بکنند ابراز خوشحالی کرد و گفت: این موضوع از آن جهت که سبب می شود تا سایر بخش ها نیز قدرت علمی را درک بکنند کار مهمی است. وی افزود: این یک نیاز جدی دولت است که در مقطع فعلی برای اداره کشور و تصمیم گیری ها از ظرفیت علمی کشور بهره ببرد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.