در پژوهشگاه بیوتکنولوژی مطرح شد:

بیوتکنولوژی به کمک گونه های در معرض انقراض می آید

همکاری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در حفظ گونه های در معرض انقراض کشور، در بازدید معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از پژوهشگاه تاکید شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با توانمندی ها و ظرفیتهای بخش های مختلف این پژوهشگاه در کمک به حفاظت از محیط زیست کشور آشنا شد.

دکتر محمدرضا غفاری، رئیس بخش سیستم بیولوژی پژوهشگاه بیوتکنولوژی در این مراسم گفت: با استفاده از دانش سیستم بیولوژی بحث شناسایی ماهیان مولد آزاد و کپور را با همکاری شیلات دنبال می کنیم و در طرحی با همکاری موسسه تحقیقات باغبانی، بررسی ساختار ژنتیکی انار را در دستور کار داریم.

وی گفت: با توجه به قابلیت های این بخش، امکان تعیین توالی گونه های در معرض انقراض را هم داریم که در این راستا ۴ ماه قبل طرحی را در مورد پلنگ ارائه دادیم. البته مشابه این طرح را با ثبت خط شناسه ژنتیکی در ماهیان انجام داده ایم. بارکدینگ تک ژن ها و بررسی ژنوتیپ های گیاه سالیکورنیا با فناوری های امیکس جدید، توالی یابی ژنوم و آنالیز بیوانفورماتیکی و ایجاد بانک اطلاعات ژنتیکی اسب های بومی نیز از دیگر طرح ها و برنامه های بخش سیستم بیولوژی است که نشان می دهد امروز این زمینه تخصصی، بیشتر به درد محیط زیست می خورد تا کشاورزی. 

 غفاری درباره کلکسیون ذخایر ژنتیک انار گفت: بانک اطلاعات ژنتیک انار که ایجاد شده حاوی اطلاعات کاملی پیرامون صفات مورفولوژیک، پتانسیل متابولیک و پتانسیل ژنتیکی ارقام و ژنوتیپ های ژرم پلاسم انار ایران است که فرایند تکثیر و تولید ارقام و ژنوتیپ های متناسب با اهداف تجاری مختلف را تسریع می کند. روش استفاده شده در بخش سیستم بیولوژی می تواند قرابت نمونه ها را با دقت بالا نشان دهد که کمک زیادی به مطالعات زیست محیطی در زمینه تغییرات ایجاد شده در تنوع زیستی خواهد بود. 

وی به تحقیقات این بخش در زمینه توالی یابی و بررسی تنوع ژنتیکی زعفران اشاره کرد که با مارکرهای معمول بسیار دشوار است و در نهایت نشان داده که امکان افزایش عملکرد این محصول با روشهای اصلاح ژنتیکی وجود دارد و در این راستا شناسایی عملکرد خاص ژنها در زعفران در دست اقدام است.

رئیس بخش سیستم بیولوژی پژوهشگاه بیوتکنولوژی با اشاره به قابلیتهای روش بارکدینگ در بررسی و مقایسه خویشاوندان وحشی ارقام مختلف زراعی گفت: از این تکنیک می توان در تعیین و تایید گونه ها یا زیرگونه های جدید استفاده کرد که خصوصا در  زمینه خزندگان کشور که احتمال شناسایی گونه ها و زیرگونه های جدید در آنها وجود دارد، بسیار طرفدار دارد و در این مورد هم می توانیم به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.