خیران با ورود به علم و فناوری، هزاران شغل ایجاد می کنند

رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان‌ اصفهان گفت: خیران و واقفان می توانند با ورود و مشارکت در بخش علم و فناوری، ثروت آفرینی و هزاران فرصت شغلی ایجاد کنند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، دکتر محمد حسین نصر اصفهانی رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان‌ اصفهان گفت: خیران و واقفان می توانند با ورود و مشارکت در بخش علم و فناوری، ثروت آفرینی و هزاران فرصت شغلی ایجاد کنند.  وی افزود: پژوهشکده رویان در اصفهان تاکنون حدود 200 فرصت شغلی ایجاد کرد و اگر فعالیت چنین مجموعه هایی با حمایت مردم و خیران گسترش یابد، هزاران شغل با ارزش بوجود می آید.

وی با تاکید بر اینکه بسیار از مسائل فقط با کمک مردم، محقق می شود، اضافه کرد: برای تکمیل و بهره برداری بیمارستان سلول درمانی اصفهان به همت دولت، مسئولان و مردم بویژه خیران، نیاز است.

نصر اصفهانی ادامه داد: برای ساخت بیمارستان سلول درمانی آنطور که انتظار می رفت کمک چندانی از سوی خیران نرسید در حالی که وجود چنین مرکزی برای درمان بسیاری از بیماران ضروری است. به وی با راه اندازی این بیمارستان حدود 500 فرصت شغلی ایجاد می شود.
این پژوهشگر برتر کشور بودجه برای ساخت بیمارستان سلول درمانی اصفهان را محدود دانست و خاطرنشان کرد: با وجود حمایت های صورت گرفته برای پیشبرد آن هنوز با مشکلاتی از جمله مسائل قانونی و مالی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه قسمت زیادی از سفت کاری ساختمان این بیمارستان انجام شد، ادامه داد: ابتدا ایراد قانونی که به آن گرفته شد درباره کم بودن زمین مجموعه بود که پس از آن مساحت زمین اضافه شد.

نصر اصفهانی با بیان اینکه در زمان حاضر مرکز سلول درمانی در استان اصفهان وجود ندارد، تاکید کرد: ما نیازمند همت و همیاری بیشتر مردم برای پیشرفت این طرح هستیم تا روند اجرای آن سرعت گیرد.

در سلول درمانی، سلول های بنیادی از بافت های مختلف بدن مانند پوست استخراج شده و پس از تبدیل شدن به انواع سلول ها به بیمار پیوند زده می شود. 

اقدام های اولیه برای ساخت بیمارستان سلول درمانی اصفهان در محدوده پل تمدن بزرگراه شهید صیاد شیرازی از سال 88 آغاز شد و زیر بنای این مجموعه حدود 40 هزار متر مربع با پیش بینی 64 تخت بستری است که قابلیت توسعه تا یکصد تخت را دارد.

رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان‌ اصفهان گفت: وجود صنایع بزرگی که مصرف آب بالایی دارند و فعالیت آنها تبعات زیست محیطی از جمله خشکسالی و آلودگی هوا دارد در شرایط موجود مقرون به صرفه نیست بلکه باید به سمت سرمایه گذاری در صنایع سبز مبتنی بر علم و فناوری حرکت کرد.

نصر اصفهانی با تاکید بر اینکه ظرفیت های بسیاری برای ایجاد بخش مخصوص بیوتکنولوژی (زیست فناوری) در کریدور ( منطقه ویژه) علم و فناوری اصفهان وجود دارد، اظهارداشت: با چنین اقدام هایی می توانیم از فناوری های سبز به ثروت برسیم.
نصر اصفهانی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی، زیرساخت های خوبی برای فعالیت جوانان در عرصه های مختلف علم و فناوری ایجاد شد، خاطرنشان کرد: ما پیشرفت زیادی در تولید مقاله داریم اما تولید صرف مقاله کمکی به حل مشکلات مردم نمی کند بلکه باید زیرساخت های تبدیل علم به ثروت ایجاد شود.

وی تشکیل شرکت های دانش بنیان را یکی از زیرساخت های تبدیل علم به ثروت خواند و تصریح کرد: با وجودی که در یک دهه گذشته با حمایت شرکت های دانش بنیان بخشی از مشکلات و معضلات کشور حل شد اما هنوز نیاز بیشتری به فعالیت آنها بویژه در بخش های پزشکی و زیست فناوری داریم.

وی اصلاح قانون ها و تسهیل روندها را از دیگر زیرساخت های لازم برای تبدیل علم به ثروت ذکر و اضافه کرد: اگر این زیرساخت ها فراهم شد به کشوری پیشرفته بویژه در زمینه زیست فناوری تبدیل می شویم.

 پژوهشگاه رویان در سال 1370 با هدف ارائه خدمات درمان ناباروری و انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی در زمینه علوم و فناوری های کمک کننده باروری و سلول های بنیادی تأسیس شد. 

پژوهشگاه رویان زیر نظر جهاد دانشگاهی کشور قرار دارد و دارای سه پژوهشکده تولید مثل، علوم سلولی و مولکولی و زیست فناوری است که پژوهشکده زیست فناوری آن در اصفهان فعال است. 

پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان تاکنون موفق به شبیه سازی گوسفند، بُز و گوساله شده بود.از جمله طرح های در دست اجرای این پژوهشکده می توان به احداث بیمارستان سلول درمانی در اصفهان، طرح مطالعاتی و تحقیقاتی شبیه سازی و تولد یوز ایرانی، شبیه سازی جانوران در معرض انقراض مانند قوچ قمیشلو، طرح مطالعاتی تولید اندام انسانی در بدن حیوانات، جدیدترین روش های درمان ناباروری و تولید داروی مخصوص سکته قلبی اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.