دبیر ستاد توسعه زیست فناوری :

آمار تولید داروهای بیوتکنولوژی/ در آسیا دوم هستیم

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در سال ۹۷، ۳داروی بیوتکنولوژی به تولید صنعتی و ۱۲ داروی بیوتکنولوژی به تولید نیمه صنعتی رسید.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در سال 3،97 داروی بیوتکنولوژی به تولید صنعتی و ۱۲ داروی بیوتکنولوژی به تولید نیمه صنعتی رسید.

دکتر مصطفی قانعی در خصوص مهم‌ترین اتفاق سال ۹۷ در حوزه زیست فناوری گفت: محققان کشور ما اکنون به مرحله‌ای رسیده‌اند که توانایی تولید داروهای بیوتکنولوژی را دارند.

وی با بیان اینکه کشورهای انگشت شماری وجود دارند که نیاز به دارو داشته باشند ولی به تولید آن دارو فکر نکرده باشند، گفت: اما کشور ما اینگونه نبوده و همواره به فکر تولید دارو بوده است به طوری که در سال ۹۷ در زمینه بدست آوردن فناوری تولید دارو خوب عمل کرده‌ایم و داروهایی را وارد بازار کرده‌ایم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه خیلی از داروها به تولید نیمه صنعتی رسیده‌اند، بیان کرد: ما آماده هستیم که تولید صنعتی داروی بیوتکنولوژی را به شرکتهای بزرگ واگذار کنیم.

وی گفت: در سالی که گذشت، ۳ داروی بیوتکنولوژی به تولید صنعتی رسیده و وارد بازار شدند و همچنین ۱۲ دارو به تولید نیمه صنعتی رسیدند و باید برای تولید صنعتی با کارخانه‌های بزرگ مذاکره کنیم.

به گفته قانعی، یکی از ضعف‌هایی که داریم این است که صنعت بزرگ و کارخانه تولید کننده صنعتی برای دارو در کشور کم داریم که برای رفع این مشکل باید زیرساخت‌هایی فراهم شود؛ پیشنهاد شده که صندوق نوآوری و شکوفایی برای ایجاد زیرساخت وارد و در سود سهیم شود تا داروی‌های بیوتکنولوژی به تولید برسند.

وی با بیان اینکه ما در فناوری تولید دارو به خوبی پیشرفت کرده‌ایم و حتی از لحاظ تعداد هم خوب پیش رفته‌ایم به طوری که اکنون ۲۲ داروی بیوتکنولوژی در بازار موجود است، تاکید کرد: امیدواریم که این معضل حل شود و بتوانیم داروهای بیوتکنولوژی را به تولید صنعتی برسانیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: در زمینه تولید داروهای بیوتکنولوژی نسبت به منطقه اول هستیم و در آسیا هم مقام دوم را داریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.