رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی:

راه اندازی مرکز فناوری محصولات تراریخته در کشور

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از راه اندازی مرکز فناوری تراریخته و واگذاری دستاوردهای تحقیقاتی این پژوهشگاه به بخش خصوصی در سال جاری با هدف تجاری سازی این یافته‌های علمی خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از راه اندازی مرکز فناوری تراریخته و واگذاری دستاوردهای تحقیقاتی این پژوهشگاه به بخش خصوصی در سال جاری با هدف تجاری سازی این یافته‌های علمی خبر داد.

نیراعظم خوش خلق سیما در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برنامه‌های پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برای سال ۹۸، اظهار داشت: علاوه بر ادامه مطالعات در حوزه محصولات بیوتکنولوژی کشاورزی، موضوع واگذاری دستاوردهای این پژوهشگاه به بخش خصوصی را در سال ۹۸ با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی گفت: تولید برخی از این محصولات به مرحله پایلوت رسیده و قرارداد واگذاری برخی دیگر از محصولات بیوتکنولوژی با شرکت‌های دانش بنیان و فناور، در حال برنامه‌ریزی است.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه تحقیقات جدیدی نیز در حوزه محصولات بیوتکنولوژی را آغاز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در سال جاری با همکاری ستاد بیوتکنولوژی معاونت علمی ریاست جمهوری، مرکز فناوری محصولات تراریخته و اصلاح ژنتیکی را در پژوهشگاه راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی در مورد آخرین وضعیت مجوز نهایی تولید پنبه تراریخته در کشور نیز گفت: پنبه تراریخته مجوز رهاسازی را از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست دریافت کرده است و در انتظار مجوز از وزارت بهداشت است که در صورتی که این مجوز نیز صادر شود، امکان تولید آن وجود خواهد داشت.

خوش خلق سیما توضیح داد: حتی با وجودی که پنبه در کشور مصرف خوراکی ندارد اما تولیدتراریخته این محصول، نیازمند دریافت مجوز از وزارت بهداشت است.

به گفته وی دریافت مجوز برای محصولات تراریخته در ۳ بخش غذای انسان، خوراک دام و کشت دنبال می‌شود که بر اساس قانون مصوب ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی، ۳ دستگاه شامل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست برای صدور مجوز تولید این محصولات در حوزه کشاورزی، سلامتی و محیط زیست انتخاب شده‌اند. واردات این محصولات نیز بر حسب نوع مصرف، مستلزم کسب مجوز از هر یک از این سه دستگاه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.