21 شرکت تولید کننده میکر و ماکرو جلبک دانش بنیان شد

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در ایران اکنون 32 شرکت در حوزه میکرو جلبک و 13 شرکت در حوزه ماکرو جلبک فعال است که از این شمار 21 شرکت دانش بنیان شده است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در ایران اکنون 32 شرکت در حوزه میکرو جلبک و 13 شرکت در حوزه ماکرو جلبک فعال است که از این شمار 21 شرکت دانش بنیان شده است.

مصطفی قانعی روز جمعه در حاشیه نشست تخصصی جلبک، تدوین نقشه راه، توسعه فناوری و صنایع جانبی در بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: در زمان حاضر حدود 62میلیون دلار معادل 2هزار و 590 میلیارد ریال بازار فعالان کشور در حوزه جلبک است.

وی بیان کرد: با وجود 55 شرکت فعال در تولید میکرو جلبک و ماکرو جلبک اکنون میزان واردات جلبک 2هزار و 440 میلیارد ریال و تولید داخل تنها 150 میلیارد ریال است.

قانعی ادامه داد: سهم کنونی جلبک در بازار جهانی حدود 32 میلیارد دلار است که با نرخ رشد مرکب 5.2 در سال 2023 به 44 میلیارد دلار افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: بسیاری از کشورها برنامه جدی برای بازار جلبک دارند و ایران نیز تصمیم دارد در این حوزه با نگاهی متفاوت تر از گذشته برنامه ریزی کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هدف گذاری ایران در این حوزه این است که سه درصد بازار جهانی را داشته و حدود 500 میلیون دلار در این حوزه رقم بزند.

قانعی ادامه داد: عمده بازار جلبک تغذیه حوضچه های پرورش آبزیان، رنگ دانه ها، مکمل های دارویی و خوراکی هستند با این وجود هدایت شرکت ها به بازارهای بزرگ بسیار حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: بازار جهانی ماکرو جلبک نیز 20 میلیارد دلار است که عمده آنها در صنایع غذایی، کشاورزی و قوام دهنده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

قانعی ادامه داد: تناژ تولید بیومس خشک ایران در سال 50 تن و غیر خشک 500 تن است که نسبت به اقتصاد جهانی این محصول در کشور هنوز عقب ماندگی هایی دارد و باید زمینه افزایش تولید آن فراهم شود در همین راستا در همین راستا در این زمینه بصورت عمده کارهای تحقیقاتی در دست انجام است. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.