محصولات تراریخته؛ تحت نظارت وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی سازمان غذا و دارو گفت: سه دستگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست مسئول محصولات تراریخته در شورای ملی ایمنی زیستی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از فصل اقتصاد، مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی سازمان غذا و دارو گفت: سه دستگاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست مسئول محصولات تراریخته در شورای ملی ایمنی زیستی هستند.

وحید مفید با تاکید بر اینکه محصولات تراریخته در داخل کشور کشت نمی شود، افزود: به استناد ضوابط و مقرراتی که در شورای ملی ایمنی زیستی به تصویب رسیده با شرایطی خاص محصولات تراریخته می تواند وارد کشور شود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی سازمان غذا و دارو ادامه داد: چهار محصول سویا، ذرت، کلزا و پنبه دانه تراریخته هستند.

وی افزود: به استناد قانون ملی ایمنی زیستی که در سال 88 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده درخواست هایی برای واردات سه محصول تراریخته کلزا، سویا و ذرت صورت گرفته است.

مفید در ادامه گفت: در این راستا واردکنندگان قبل از واردات باید مستندات مربوط به رخدادهای تراریختگی محصولات مدنظر را به وزارت بهداشت ارائه دهند تا این مستندات با اطلاعات مراکز بین المللی و اتحادیه اروپا مقایسه شود که در صورت تایید می توان محصولات مزبور را وارد کشور کرد.

وی اظهارداشت: محصول تراریخته در گمرک نمونه برداری می شود و در صورت مطابقت رخدادهای تراریختگی با استانداردهای بین المللی می تواند وارد کشور شود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی سازمان غذا و دارو ادامه داد: کارخانه هایی که از محصول تراریخته در تولید استفاده می کنند باید برچسب تراریختگی را بر روی محصول خود درج کنند.

وی به رادیو اقتصاد یادآور شد: مردم در صورت مشاهده تخلف می توانند گزارش های خود را به سامانه های 1490 و 190، شماره پیامکی 200008822 و معانت های غذاو دارو ارائه تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.