صد در صد سویای مصرفی در اروپا تراریخته است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در دومین نشست تخصصی «گیاهان تراریخته؛ بایدها و نباید ها»، گفت: همه سویا و کنجاله سویا که به کشورهای اروپایی وارد می شود، تراریخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوکنولوژی ایران، دومین نشست تخصصی «گیاهان تراریخته؛ بایدها و نباید ها»، صبح امروز با حضور جمعی از اساتید، اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران در محل پردیس علوم کشاورزی این دانشگاه برگزار شد.

گونه های جدید در حال ایجاد شدن هستند

در این نشست، دکتر ملبوبی عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، با اشاره به یافته های جدید در علم ژنتیک گفت: مقایسه ژنوم در بین و خلال گونه ها و همچنبن در یک فرد، نشان می دهد که ژنوم گونه ها در حال تغییر است. وی توضیح داد: این بدان معنی است که گونه ها همانطور که منقرض می شوند، افزایش نیز پیدا می کنند.

دکتر ملبوبی ادامه داد: هر قدر ژنوم های بیشتری توالی یابی می شود، با ژن های جدید تری رو به رو می شویم. وی به باکتری ا.کلای اشاره کرد و گفت: برای مثال یک سوم از محتوای ژنوم در میان اعضای مختلف این گونه متفاوت است.

مهندسی ژنتیک انتقال تنها یک ژن در یک ژنوم بسیار داینامیک و متغیر است

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک گفت: تفاوت محتوای ژنوم در اعضای یک گونه، «دینامیزم گسترده ژن ها» را در طبیعت نشان می دهد. دکتر ملبوبی تصریح کرد: بنابر این ژنوم موجودات زنده به طور طبیعی خود بسیار متغیر است. وی افزود: در مهندسی ژنتیک انتقال یک ژن با روشی بسیار دقیق اتفاق می افتد.

دکتر ملبوبی در خاتمه گفت: دنیای آینده دنیای ژنومیک است و هر قدر از پیشرفت جهانی در این حوزه عقب بمانیم به ضرر ما خواهد شد.

در ادامه، دکتر طلایی حسنلویی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، به معرفی ژن های cry که در تولید گیاهان تراریخته Bt استفاده می شود پرداخت.

دکتر طلایی گفت: باسیلوس توبرجنسیس (به اختصار BT) یک باکتری خاکزی است، که در مرحله رویشی و زایشی از دوره رشد خود، کریستال های پروتئینی به نام cry تولید می کند. وی توضیح داد: این پروتئین ها می توانند حشرات را از بین ببرند. وی ادامه داد: BT به دو صورت فراورده و تولید گیاهان تراریخته BT، برای کنترل حشرات به کار می رود.

مکانیزم اثر ژن های  CRY/ گیاهان تراریخته BT هیچ ضرری برای سلامت انسان ندارند

دکتر طلایی گفت: ژن cry برای از بین بردن حشرات باید ابتدا توسط پروتئاز های مختلف موجود در معده حشره فعال شود. سپس به گیرنده های ویژه خود در غشای معده حشرات متصل شده و ایجاد منفذ کند تا باعث مرگ سلولی سلول های پوششی روده و سپس مرگ حشره شود.

دکتر طلایی در پاسخ به این پرسش که آیا در کانال گوارشی پستانداران نیز اتفاق مشابه می افتد یا خیر، توضیح داد: در معده پستانداران پروتئازهای کافی برای فعال کردن ژن CRY وجود ندارد. بنابراین حتی اگر کسی مقدار زیادی فراوردهBT را به طور عمد سر بکشد هم دچار مشکل نخواهد شد. چون معده اسیدی انسان اساسا اجازه فعال شدن این ژن ها را نمی دهد .

وی ادامه داد: حتی در صورت فعال شدن ژن BT در معده انسان، باز هم مصرف محصولات تراریخته BT ضرری برای انسان ندارد، چرا که در معده انسان- برخلاف معده حشرات- هیچ گیرنده ای برای اتصال این ژن ها وجود ندارد.

صد درصد سویایی که اتحادیه اروپا مصرف می کند تراریخته است

دکتر طلایی در ادامه با اشاره به مقاله سرالینی که در آن ادعا شده بود ذرت تراریخته سرطان زا است گفت: این مقاله موفق شد سر و صدای زیادی به راه بیاندازد و افکار عمومی اروپا را در مورد محصولات تراریخته تحت تاثیر قرار دهد. وی ادامه داد: این مقاله پس از مدتی به علت داده های نادرست، ریجکت شد. دکتر طلایی افزود: امروز همه سویا و کنجاله سویا که به کشورهای اروپایی وارد می شود، تراریخته است.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.