نتایج نظر سنجی موسسه یوروبارومتر نشان داد:

پذیرش بالای محصولات تراریخته در افکار عمومی اروپا

موسسه «یورو بارومتر» به تازگی یک نظر سنجی ویژه در خصوص «ایمنی غذایی» انجام داده است. نتایج این نظر سنجی یکبار دیگر نشان می دهد اینکه در برخی رسانه ها دائما تکرار می شود که نود درصد اروپایی ها تمایلی به خرید محصولات تراریخته نداند، یک روایت جعلی و ساختگی است.  

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، موسسه «یورو بارومتر» به تازگی یک نظر سنجی ویژه در خصوص «ایمنی غذایی» انجام داده است.

نتایج این نظر سنجی یکبار دیگر نشان می دهد اینکه در برخی  رسانه های گروهی دائما تکرار می شود که نود درصد اروپایی ها تمایلی به خرید محصولات تراریخته ندارند، یک روایت جعلی و ساختگی است.

بر طبق نتایج به دست امده از این نظر سنجی، بیشترین نگرانی در افکار عمومی اروپا در حوزه «ایمنی غذایی»،  در موارد زیر وجود دارد:

  • آنتی بیوتیک ها
  • هورمون ها و استروئید ها
  • باقیمانده حشره کش ها در مواد غذایی
  • افزودنی ها و نگاهدارنده های مواد غذایی

در حقیقت اکثر اروپایی ها هیچ نگرانی در مورد مصرف محصولات تراریخته ندارند. بنابراین  اینکه گفته می شود که که “90 درصد از اروپایی ها در مورد محصولات اصلاح شده ژنتیکی نگران هستند” واقعیت ندارد و یک جو سازی رسانه ای است.

مشاهدات اصلی به دست آمده در نظر سنجی موسسه «یورو بارومتر»:

1) در طی نه سال گذشته در هر یک از 28 کشور عضو اتحادیه اروپایی، کاهش چشمگیری در خصوص نگرانی برای مصرف محصولات تراریخته اتفاق افتاده است. در سال 2019 میزان نگرانی در مورد محصولات تراریخته، در کشورهایی که بیشترین نگرانی را در مورد این محصولات دارند از کشورهایی که در سال 2010 کمترین نگرانی را داشتند نیز کمتر است.

2) 22 کشور از اتحادیه اروپایی، نگرانی در خصوص سلامت محصولات تراریخته را دغدغه خود نمی دانند.

3) نظر سنجی که در سال 2010  انجام شده بود، شامل یک سوال در مورد نگرانی های غذایی احتمالی بود. تنها هشت درصد در پاسخ به این سوال به محصولات تراریخته اشاره کردند. در حال حاضر سطح نگرانی در خصوص محصولات تراریخته در مقایسه با آن سال کاهش نیز یافته است.

4) یک نمونه قابل توجه در این خصوص انگلستان است. در این کشور از سال 2005 تا 2019 نگرانی در خصوص محصولات تراریخته روند کاهشی چشمگیری داشته است.

نتایج نظرسنجی موسسه «یورو بارومتر» نشان می دهد پذیرش محصولات تراریخته در افکار عومی اروپا، در حال افزایش است.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.