مردم طی هزاران سال از بیوتکنولوژی در کشاورزی استفاده کرده‎اند

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی منطقه شمال غرب با اشاره به اینکه مردم طی هزاران سال از فرایندهای بیوتکنولوژی در کشاورزی استفاده کرده‎اند، گفت: مهندسی ژنتیک کمک می کند که شیوه های اصلاح به صورت هدفمندتر، کاراتر و در زمان کوتاه تری انجام پذیرد

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، دکتر محمد امین حجازی، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی منطقه شمال غرب گفت: مردم طی هزاران سال از فرایندهای بیوتکنولوژی در کشاورزی و صنایع تخمیر استفاده کرده‎اند.

وی افزود: تولید انواع فراورده های غذایی تخمیری از جمله نان، ماست، پنیر و سرکه مثال هایی از کاربرد بیوتکنولوژی رایج در صنایع غذایی است.

دکتر حجازی گفت: اکتشافات قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در مورد چگونگی انجام فرآیندهای مفید توسط میکروارگانیسم ها و نیز نحوه ایجاد بیماری به واسطه آن ها به تولید تجاری واکسن ها و آنتی بیوتیک ها منجر شد.

وی ادامه داد: توسعه این علم و سایر شاخه های مرتبط با آن از جمله مهندسی ژنتیک کمک می کند که شیوه های اصلاح به صورت هدفمندتر، کاراتر و در زمان کوتاه تری انجام پذیرد و به این ترتیب تولید انواع فراورده های بیوتکنولوژیکی که قبلا تولید آن توسط میکروارگانیسم ها میسر نبود و یا اینکه توجیه اقتصادی نداشت، عملا امکان پذیر شود.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی منطقه شمال غرب گفت: یک نمونه از میکروارگانیسم های ترانس ژنیک یا تراریخته، باکتری تولید کننده انسولین انسانی است.

دکتر حجازی افزود: امروزه بیوتکنولوژی میکروبی با تولید فراورده های بسیار متنوع کاربردهای وسیعی در حوزه های مختلف از جمله صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی و آرایشی، شیمیایی و محیط زیست دارد.

وی گفت: تولید انواع آغازگرهای میکروبی، آنزیم ها، آنتی بیوتیک ها، مواد مغذی مانند اسیدهای آمینه، ویتامین ها ،عوامل شیمی درمانی، واکسن ها حلال ها و مواد آلی مانند اتانول، اسید لاکتیک، بوتانول و غیره از جمله این محصولات به شمار می آیند.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی منطقه شمال غرب اظهار داشت: ارزش بازار جهانی محصولات میکروبی در سال ۲۰۱۷، ۱۷۰٫۵ میلیارد دلار ارزیابی شد و پیش بینی می شود این مقدار در سال ۲۰۲۳ به ۳۰۲٫۴ میلیارد دلار برسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.