رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی:

امنیت ملی برابر با امنیت غذایی است/ضرورت به کارگیری مهندسی ژنتیک در کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: امنیت ملی برابر با امنیت غذایی است و مهندسی ژنتیک یکی از روش هایی است که باید در راستای امنیت غذایی جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری فارس، اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: امنیت غذایی یعنی غذای سالم و کافی، این امنیت در سایه کشاورزی مدرن و پیشرفته به دست می آید.

وی با اشاره به محدودیت منابع آبی در استان بخصوص در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه یک حوضه از سه حوضه آبریز استان آذربایجان شرقی برای تولید محصولات کشاورزی به نوعی از دست ما خارج می شود، با این وضعیت تامین امنیت غذایی جمعیت رو به رشد استان و کشور با کشاورزی رایج و سنتی امکان پذیر نیست.

 مهندس فتحی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی و مراکز علمی و دانشگاهی موظفند تا با معرفی روش های جدید و مدرن به بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی جامعه ایفای نقش نمایند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: اصلاح نژاد در گیاهان زراعی یکی از روش هایی است که می تواند در افزایش تولید در واحد سطح موثر باشد، بذرهای بومی پتانسیل تولید در بیش از یک سطح را ندارند و باید با شناسایی صفات خوب و مطلوب در گیاهان زراعی و به دست آوردن بذور جدید و اصلاح شده با استفاده از اصلاح نژاد و جنسی، تولید در واحد سطح را افزایش دهیم.

وی افزود: در طبیعت یک سری گیاهان وجود دارند که جزو گیاهان زراعی محسوب نمی شوند و علف های هرز نامیده می گردند که نسبت به گیاهان زراعی مقاومت بیشتری در برابر شرایط نامساعد از خود نشان می دهند، با توجه به لزوم انتقال صفات خوب این گیاهان به گیاهان زراعی و با عنایت به عدم سنخیت این گیاهان با یکدیگر، مهندسی ژنتیک در این امر می تواند کارساز باشد.

 فتحی گفت: در حال حاضر مهندسی ژنتیک در محصولات تراریخته صورت می گیرد، با توجه به اهمیت ویژه تامین امنیت غذایی جامعه در شرایط بحرانی و نامساعد حاکم بر اقلیم آب و هوایی استان و کشور، مهندسی ژنتیک یکی دیگر از روش هایی است که باید در راستای امنیت غذایی جامعه مورد بهره برداری و استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: در آینده با شرایط نامطلوب تری مواجه خواهیم بود، در این وضعیت باید ارقام مقاوم را شناسایی و صفات خوب و مطلوب این ارقام را به گیاهان زراعی انتقال دهیم تا بتوانیم در افزایش تولید محصولات کشاورزی از آنها بهره مند شویم.

وی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: اهمیت امنیت غذایی کمتر از امنیت دفاعی نیست و اگر از امنیت ملی صحبت می شود باید گفت که امنیت ملی برابر است با امنیت غذایی به اضافه امنیت دفاعی و این مهم ذات کار کشاورزی، وزارت جهادکشاورزی و مراکز تحقیقاتی وابسته به آن است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.