توسعه کاشت گیاهان مقاوم به شوری برای خوراک آبزیان در جنوب

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه پروژه کاشت گیاهان مقاوم به شوری در حد نیمه صنعتی پیش رفته است، گفت: در صدد هستیم این طرح اقتصادی را در کل منطقه جنوب کشور توسعه دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، مصطفی قانعیدبیر ستاد توسعه زیست فناوری، در خصوص پروژه شورورزی گفت: در راستای این پروژه استخرهایی را ایجاد کردیم که در یکی از این استخرها جلبک رشد می‌کند؛ این جلبک خوراک «آرتینیا» یک موجود زنده دریایی است. این موجود زنده دریایی خوراک ماهی و میگو می‌شود و این چرخه از کاشت گیاهان مقاوم به شوری نشأت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح دو سال است که در حال تحقیق و پژوهش است، بیان کرد: کشت گیاهانی که سودآور هستند و استفاده از آب شور برای پرورش آبزیان در این پروژه مد نظر بود.

قانعی عنوان کرد: این استخرها دارای بدترین آب شور هستند؛ در اصل می‌توان گفت این آب به شدت شور غیر قابل استفاده است که وارد هورالعظیم می‌شود ولی در این طرح به کار گرفته شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه همچنین این منطقه بدترین منطقه گرمخیز با بدترین آب است، گفت: ما در صدد هستیم با فناوری زیستی اقتصاد پایداری را در این منطقه رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه اکنون این تحقیقات در ۵۰ هکتار این منطقه در حال انجام است، بیان کرد: در این مدل پروژه، گیاه را مقاوم به شوری می‌کنیم تا دوام بیاورد و خوراک ماهی و میگو شود. امیدواریم که سال آینده بتوانیم دستاوردهای این طرح را نشان دهیم و این نمایش دستاورد رویکرد جدیدی در بحث کشاورزی ایجاد می‌کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه کل سواحل مکران آب شور است، عنوان کرد: اگر در این پروژه موفق شویم، یک صنعت کشاورزی و درآمدزایی را مبتنی بر شورورزی و آب شور خواهیم داشت که این در مناطق دیگر نیز قابل توسعه و گسترش است. امیدوار هستیم که این پروژه تبدیل به یک برنامه بزرگ در سطح خوزستان شود.

به گفته وی، در حال حاضر ۴ میلیارد متر مکعب آب شور در خوزستان داریم که وارد هور می‌شود و خاصیتی ندارد. تصمیم گرفته شده بود که این آب روانه خلیج فارس شود؛ این اقدام بسیار هزینه بر است و ما می‌توانیم با کمتر از این هزینه از این آب بلا استفاده بهره ببریم.

قانعی تاکید کرد: ما نشان دادیم زیست فناوری چالش ندارد و می‌توان به واسطه آن برای هر جایی یک فرمول اقتصادی تعریف کرد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: ما در حد نیمه صنعتی روی این پروژه کار کردیم؛ نکته این است که بدانیم چطور در کل استان توسعه دهیم در حدی که در آمد اقتصادی برای مردم منطقه جنوب کشور شود.

قانعی افزود: باید برنامه جدی برای تولید صنعتی داشته باشیم تا از فناوری برای استفاده از آب شور و کاشت گیاه مقاوم به شوری بهره ببریم و غذای ماهی و میگو تأمین شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.