سن در تسنیم- شماره دهم/ از مخالفت با تولید ملی محصولات تراریخته تا تقابل با اجرای قانون

پرونده ویژه سن در تسنیم برای پاسخ به شبهاتی که در خصوص محصولات تراریخته درخبرگزاری تسنیم منتشر می شود در پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران گشوده است. همه شماره های پرونده سن در تسنیم را اینجا بخوانید.

در این شماره به خبری می پردازیم که با عنوان «پای جریان راکفلر به تبریز هم باز شد / هوشمندی مقامات استان آذربایجان شرقی در برابر” تراریخت”» روی سایت خبرگزاری تسنیم قرار گرفت.
.
مخالفت با تولید ملی محصولات تراریخته موجب شده است که یکی از نویسندگان خبرگزاری تسنیم، این بار به مقابله با اجرای قانون در کشور برخیزند! در گزارشی که اخیرا به دنبال برپایی یک همایش علمی در استان آذربایجان شرقی، در این خبرگزاری منتشر شد، مسئولینی که وظایف قانونی خود را انجام داده اند به بی اطلاعی! متهم شده اند! گویا هراس افکنی میان مردم از محصولات تراریخته کافی نیست و اینک ایجاد فشار بر مسئولینی که به انجام وظایف قانونی خود می پردازند در دستور کار قرار گرفته است!

ماجرا چیست؟
سوم تیر ماه سال جاری همایشی با عنوان «محصولات غذایی تراریخته و سالم برای زندگی سالم» با هماهنگی نماینده ولی فقیه در استان و استاندار در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شد. در این نشست، جمعی کثیری از پژوهشگران ملی و استانی، اساتید دانشگاه و مسئولین استانی حضور داشتند. اما خبرگزاری تسنیم در اقدامی عجیب، مطلبی با تیتر عجیب تر «پای راکفلر به تبریز باز شد»! را برای زیر سوال بردن این همایش علمی منتشر کرد!

اول: تقابل محفل ضد تراریخته در خبرگزاری تسنیم با اجرای قوانین کشور
جریانی که به موفق به نفوذ در خبرگزاری تسنیم شده است، به خوبی از این تریبون قدرتمند برای اعمال اهداف خود سود می برد تا مانع تولید ملی محصولات تراریخته در کشور شود. برای اینکه عملکرد این جریان در تقابل با قانون برای خواننده روشن تر شود، باید به ماهیت و چگونگی همایش «محصولات غذایی تراریخته و سالم برای زندگی سالم» بپردازیم. اساسا این همایش با حمایت چه سازمانی و چرا تشکیل شد؟

  • پروتکل کارتاهنا و پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی
    جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون مصوب مجلس و از سال ۱۳۸۲ عضو پروتکل ایمنی زیستی «کارتاهنا»[1] بوده و تکالیف بین‎المللی متعددی را در مورد اجرای این پروتکل بر عهده دارد. هدف پروتکل کارتاهنا تضمین بهره مندی ایمن از مهندسی ژنتیک بوده و پروتکل های ارزیابی ایمنی و سلامت محصولات تراریخته را تعیین می‌کند. 
    پروژه ملی توانمندسازی ایمنی زیستی کشور بر همین اساس در سال ۱۳۹۱ به تصویب رسیده و مسئولیت اجرای آن به سازمان حفاظت محیط زیست سپرده شده است. سازمان حفاظت محیط زیست اجرای بخش هایی از این پروژه را بر عهده چند وزارتخانه از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی نهاده است. این وزارتخانه ها تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست کارگاه ها و همایش های تخصصی را در ذیل پروه توانمندسازی ایمنی زیستی برگزار می کنند. برگزاری همایش، کارگاه و نشست های تخصصی یکی از تکالیف این پروژه است.

همایش «محصولات غذایی تراریخته و سالم برای زندگی سالم» یک همایش از سلسله همایش ها و کارگاه هایی است که ذیل پروژه ملی توانمند سازی ایمنی زیستی برگزار می‌شوند. جالب است خبرگزاری تسنیم تلاش کرده است این نشست را که سازمان جهاد کشاورزی عهده دار برگزاری آن است را غیر قانونی جلوه دهد و ادعا کرده است که مسئولان از روی بی خبری عمل کرده اند!!

 

  •    قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران
    قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران در سال 1388 از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به تأیید شورای نگهبان رسید. در ماده دوم این قانون آمده است که دولت مکلف است تمهیدات لازم را برای تولید، کاشت، رهاسازی و استفاده از محصولات تراریخته فراهم آورد. قانون ایمنی زیستی را اینجا ببینید.
  • سیاست های اجرایی ایمنی زیستی ابلاغی از سوی رییس جمهور
    بر اساس سیاست های اجرایی ایمنی زیستی مصوب شورای ملی ایمنی زیستی که از سوی رییس محترم جمهور برای اجرا ابلاغ شده است، ترویج فواید محصولات تراریخته تکلیف شده است. اینجا ببینید.
  • اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام
    مهندسی‌ژنتیک در عرصه کشاورزی و تولید محصولات تراریخته در سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی و قوانین رسمی کشور نیز به عنوان تکلیف بیان شده است. اسناد بالادستی همچون سیاست‌های کلی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران،  سند ملی زیست‌فناوری و راهبردهای اجرایی آن مصوب ۱۳۸۶ شورای انقلاب فرهنگی، بهره‌گیری از مهندسی‌ژنتیک و ارقام اصلاح شده و تراریخته را تکلیف کرده است.

بنابراین سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نه آن­طور که نویسنده تسنیم مدعی شده است، از روی بی اطلاعی! بلکه بر اساس رسالت قانونی خود عمل کرده است. گزارشگران دغدغه مند «مزرعه پدری» [2] در خبرگزاری تسنیم می توانند به جای تخریب محافل علمی که در فضاهای اکادمیک و با حضور مسئولین توانمند و مدیران آگاه به مصالح کشور و اساتید متعهد دانشگاه برگزار می شود، کانالهای تلگرامی و جشنواره های خودگردانی را زیر سوال ببرند که بدون هیچ مجوزی پویش‌ها و جشنواره های غذای به اصطلاح سالم به راه می‌اندازند و پس از فریب مردم شماره حساب شخصی خود را منتشر می‌کنند و با فروختن آبگوشت ارگانیک!  از آنها پول دریافت می کنند!

 

دوم:  مرجعیت ملی ایمنی زیستی  

نویسنده دستپاچه تسنیم در برابر شکوه و حمایت جامعه علمی از یک فناوری نو پس از این همه تلاش مذبوحانه ای که جریان فناوری هراس برای پرونده سازی، تهدید و تخریب دانشمندان ولایتمدار عرصه ژنتیک کرده است، به کذب عجیبی متوسل می شود. ادعا کرده است عنوان «مرجع ملی ایمنی زیستی» یک عنوان خودساخته است:

«…..گاها از نا آگاهی مدیران استان‌ها سوء استفاده کرده و عنوان خود ساخته «مرجع ملی ایمنی زیستی» را برای همین ساخته‌اند تا نام دهن پرکنی باشد».

نویسنده تسنیم قصد دارد به مخاطب بگوید عنوان «مرجع ملی ایمنی زیستی» جعلی است! و  چنین عنوانی وجود ندارد. همان‌ها که پیشتر عناوینی همچون عضو هیات علمی و فوق تخصص! مهندسی ژنتیک را برای هم پالگی‌های از آمریکا برگشته و دو تابعیتی شان جعل کردند تا مردم بی دفاع را برای پذیرش شایعات هراس آورشان اقناع کنند، تصور می کنند یک دانشمند متعهد نیز به چنین روش های نامشروعی نیاز دارد.

اگرچه محفل نفوذی  ضد تراریخته در خبرگزاری تسنیم  ثابت کرده است به آشکار شدن دروغ‌هایش اهمیت نمی‌دهد و مسئولیت شرعی و قانونی آن را نمی‌شناسد، اما حکم مرجعیت ملی ایمنی زیستی جهت شفاف‌سازی افکار عمومی منتشر می شود (تصویر 1).

تصویر 1. حکم مرجع ملی ایمنی زیستی. خبرگزاری تسنیم مدعی شده است که دکتر بهزاد قره یاضی با سو استفاده از ناآگاهی مسئولین! این عنوان را برای خود ساخته است!!!


سوم: کسب رهنمود از نماینده ولی فقیه پیش از برگزاری همایش

پیش از برگزاری این همایش، شبهاتی از سوی برخی افراد در فضای مجازی مطرح شد که طی جلسات متعددی  با پژوهشگران و اساتید برجسته دانشگاه های تبریز بی اساس بودن این شبهات برای همگان روشن شد.

با این وجود، برای احراز اطمینان از انطباق این فعالیت با نظر نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و کسب رهنمود از ایشان جلسه ملاقات مفصلی با ایشان و امام جمعه محترم این استان با حضور جمع فرهیخته­ای از اساتید دانشگاه تبریز و  مدیران جهاد کشاورزی برگزار شد.

جلسه دیگری با حضور همین جمع فرهیخته در محضر استاندار محترم استان برای رفع شبهات برگزار  شد و حمایت وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و مقامات محلی از توسعه فناوری مهندسی ژنتیک و رفع ابهامات جلب شد.

چهارم: تلاش تسنیم برای ایجاد دو دستگی بین دانشمندان و مسئولین

در همایش تخصصی«محصولات غذایی تراریخته و سالم برای زندگی سالم»، استاندار محترم، رییس سازمان جهاد جهاد کشاورزی، رییس دانشگاه تبریز، رییس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی، رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال غرب کشور، روحانیت معزز،  مرجع ملی ایمنی زیستی که در عین حال ریاست انجمن ایمنی زیستی را نیز عهده دار است و برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه به ایراد سخنرانی در خصوص ضرورت به کار گیری فناوری مهندسی ژنتیک در کشاورزی کشور با در نظر گرفتن ارزیابی های ایمنی زیستی آن پرداختند. بر خلاف آنچه در گزارش تسنیم آمده است، محتوای تمامی سخنرانی ها یکسان بود و تفاوتی بین صحبت های استاندار محترم تبریز با بقیه وجود نداشت. در ادامه قسمتی از اظهارات ایشان در همایش مذکور آمده است:

«با افزایش جمعیت جامعه نیازها و مشکلات افزایش می‌یابد که علم برای همه این مسائل راه حل پیدا می‌کند. مهندسی ژنتیک یکی از این ابرازهای علمی است که می‌تواند با افزایش تولید و محصولات تراریخته بخش مهمی از مسائل مربوط به تولید محصولات کشاورزی را رفع کند».

«سرعت تحول و تغییر در فناوری‌های مختلف افزایش یافته بطوری که عمر برخی از تکنولوژی‌های پیشرفته به ۵ سال کاهش یافته و روز به روز توسعه در دانش‌های مختلف قابل لمس است. باید تلاش کنیم از قافله عقب نمانیم، ما در تولید علم خوب عمل کرده‌ایم، با این وجود باید تلاش خود را برای تبدیل علم به فناوری معطوف کنیم تا از پیشرفت‌های جهانی جا نمانیم».

«محصولات تراریخته می‌تواند بخش مهمی از مسائل مربوط به تولید محصولات کشاورزی را رفع کند که البته استفاده از این محصولات باید با بررسی‌های علمی لازم صورت گیرد».

دکتر قره یاضی مرجع ملی ایمنی زیستی نیز نه تنها همواره بر ارزیابی ایمنی محصولات تراریخته تاکید داشته است، بلکه پیشگام در این موضوع در کل کشور بوده و اساسا انجمنی را برای این موضوع تاسیس کرده است که عنوانش «بیوتکنولوژی» نیست بلکه «ایمنی زیستی» است.

سخنرانی رییس سازمان جهاد کشاورزی نیز  با آگاهی کامل از نیاز کشور به بهره مندی از فناوری مهندسی ژنتیک صورت گرفت. بنابراین  برخلاف آنچه تسنیم قصد القای آن را دارد، هیچ تفاوتی  بین دیدگاه های مطرح شده در این نشست علمی وجود نداشت و همگی بر ضرورت استفاده مسئولانه از مهندسی ژنتیک تاکید داشتند.

پنجم: محفل مخالف تولید ملی محصولات تراریخته در تسنیم؛ توسل به جعبه جادویی دروغ

نویسندگان گزارش های کذب علیه مهندسی ژنتیک، یک محتوای جعلی و تکراری در خصوص محصولات تراریخته و مهندسی ژنتیک تولید کرده اند که در هر بزنگاهی تمام این کذبیات را بیرون می آورند و تکرار می کنند! در این گزارشکه برای زیر سوال بردن یک نشست علمی تنظیم شده است، آنها باز به جعبه جادویی خود رجوع کرده اند و  شایعاتی همچون ممنوعیت مصرف محصولات تراریخته در اروپا، عدم واردات محصولات تراریخته به روسیه و رژیم صهیونیستی، منسوخ شدن فناوری تراریخته! در دنیا، شکست کشت پنبه تراریخته در پاکستان را تکرار کرده اند.
 جامعه علمی به تمامی این ادعاها بارها و بارها پاسخ داده است و پرداختن به آنها از حوصله این نوشتار خارج است.

++بیشتر ببینید:
منع مصرف تراریخته در اروپا دروغ است

صد در صد سویای مصرفی در اروپا تراریخته است

اتحادیه اروپا مصرف کننده محصولات تراریخته
پاکستان؛ از مهم ترین تولید کنندگان ذرت و پنبه تراریخته در دنیا

ششم: تسنیم و بنیاد «راکفلر»
نویسندگان محفل ضد تراریخته در تسنیم، با پافشاری تلاش می کنند مروجان فناوری تراریخته را عامل بنیاد راکفلر در ایران بنامند! تا بدین ترتیب با پرونده سازی و ارعاب آنها، در مسیر تولید ملی محصولات تراریخته مانع تراشی کنند. آنها برای اثبات این ادعای خود به موسسه بین المللی برنج (ایری) استناد می کنند که دکتر قره یاضی و جمعی دیگر از پژوهشگران کشورمان با بورسیه جمهوری اسلامی در آن تحصیل کرده اند.
سن در تسنیم در شماره های بعدی به این ادعا به طور مفصل پاسخ خواهد داد. اما یک جستجوی ساده در اینترنت نشان می دهد که این موسسه چه خدمات بزرگی به جهان داشته است و جمهوری اسلامی خود از کشورهایی است که هر ساله مبلغی را به آن کمک میکند. حال این ادعای تسنیم بیشتر شبیه یک شوخی است که چون بنیاد راکفلر نیز در سالیان دور کمکی به این موسسه تحقیقاتی کرده است، فارغ التحصیلان آن وابسته به راکفلر  و عاملان آن در ایران هستند!
علاوه بر این، ادعای خنده دار تشکر از راکفلر، بارها بر علیه مرجع ملی ایمنی زیستی کشورمان در خبرگزاری تسنیم مطرح شده است. اینک مجال پرداختن به پاسخ های تکراری نیست اما از خوانندگان تقاضا داریم، شماره چهارم پرونده ویژه سن در تسنیم را مطالعه کنند، تا علاوه بر پی بردن به کذب بودن این ادعا، با دستاوردهای فتوشاپ و برش عکس در حرفه خبرنگاری آشنا شوند!
 اینجا بخوانید: سن در تسنیم-شماره چهارم/  تشکر از راکفلر، بختک «دروغ»  بر سینه «علم»


هفتم: علت چرخش مواضع تسنیم در حوزه مهندسی ژنتیک و تولید ملی محصولات تراریخته چیست؟

سن در تسنیم این شماره را با چند تصویر به پایان می رساند:

اکنون سوال اینجاست که نفوذ چه جریانی در خبرگزاری ارزشمند تسنیم موجب شد که این خبرگزاری از مواضع درست و صادقانه خود در خصوص مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته دست برداشته و در نقش قلب تپنده جریان نفوذی فناوری هراس، به پمپاژ اطلاعات غلط و اخبار جعل شده در خصوص مهندسی ژنتیک، تخریب پژوهشگران پیشکسوت بیوتکنولوژی و پرونده سازی برای  آنها مشغول باشد؟

پی نوشت:
[1]
پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا برای تضمین بهره برداری از فواید مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته تدوین شده است و ۱۷۲ کشور جهان به آن پیوسته اند. عضویت ایران در این پروتکل در اوایل سال ۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران رسید.

[2] پرونده مزرعه پدری با هدف تخریب محصولات تراریخته و تحت فشار قرار دادن دانشمندان و پژوهشگران متعهد و ولایتمدار  حوزه مهندسی ژننتیک در خبرگزاری تسنیم گشوده شد. در این پرونده شایعات بی اساسی علیه مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته منتشر می شود.  مخاطب سن در تسنیم گردانندگان پرونده مزرعه پدری هستند.

*بدیهی است مخاطب این یادداشت منحصرا دست اندرکاران واحد ذیربط تسنیم در تولید مطالب مجعول و سراپا کذب علیه محصولات تراریخته مانند مطالب زنجیره­ای “مزرعه پدری” یا “ایران-ایری-راکفلر” است و ربطی به کارکنان و مدیران زحتمکش به ویژه خبرنگاران صمیمی این رسانه و سایر بخش ها و واحد های آن ندارد. امید است مدیریت ارشد این رسانه با خود پالایی، رسالت سنگین اطلاع رسانی صحیح، دقیق و منصفانه را در این حوزه نیز جاری و ساری کند.

بیشتر بخوانید:

سن در تسنیم شماره10- از مخالفت با تولید ملی محصولات تراریخته تا تقابل با اجرای قانون

سن در تسنیم شماره9-چه کسانی مهندسی ژنتیک را حرام اعلام کردند؟

سن در تسنیم شماره8-چه کسانی مهندسی ژنتیک را حرام اعلام کردند؟

سن در تسنیم شماره7- واکاوی یک گزارش دروغ: اخراج بخاطر نقد محصولات تراریخته(!)

سن در تسنیم شماره 6- “دم درآوردن” انسانها: افسانه یا واقعیت؟ (قسمت 2)

سن درتسنیم شماره 5-“دم درآوردن” انسانها: افسانه یا واقعیت؟ (قسمت 1)

سن در تسنیم شماره4-گوشت هیولای بلژیکی با طعم «شایعه»!

سن در تسنیم شماره3- تشکر از راکفلر؛ بختک «دروغ» بر سینه «علم»

سن در تسنیم شماره 2-از تقطیع تصاویر تا روایت واژگون از یک تجربه موفق

سن در تسنیم شماره1-اهمیت تولید ملی محصولات تراریخته در توسعه اقتصادی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.