معاون علمی رییس‌جمهور در نمایشگاه اینوپروم روسیه:

فرصت خوبی برای همکاری‌های تجاری و فناوری بین ایران و روسیه فراهم شد

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در نخستین روز سفرش به روسیه گفت: کشور روسیه فرصت‌های بی‌بدیلی برای توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی در اختیار کشورمان قرار داده و ایران نیز تلاش کرده است با تکیه‌ بر حسن روابط، فرصت‌های همکاری متقابلی را در اختیار روسیه قرار دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، سورنا ستاری که همزمان با نمایشگاه اینوپروم روسیه در راس یک هیئت بلندپایه علمی و فناوری و با همراهی ۷۰ شرکت دانش بنیان ایرانی سفری چهار روزه به روسیه کرده است، در نخستین روز از سفر خود در «اینوپروم» به‌عنوان مهم‌ترین نمایشگاه دستاوردهای صنعتی و فناوری روسیه، این کشور را به‌عنوان یک‌قطب قدرتمند سیاسی و اقتصادی در همسایگی ایران نامید که طی دهه گذشته به‌عنوان یک کشور دوست، فرصت‌های بی‌بدیلی برای توسعه مناسبات اقتصادی و سیاسی در اختیار کشورمان قرار داده و ایران نیز تلاش کرده است با تکیه بر حسن روابط، فرصت‌های همکاری متقابلی را در اختیار روسیه قرار دهد.

وی در ادامه به تغییرات و پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه‌های مختلف جهان اشاره کرد و افزود: پیشرفت‌های تکنولوژیک سایر کشورها، ظهور امراض جدید، مشکلات زیست‌محیطی منطقه‌ای و بین‌المللی، ضرورت نوآوری در علوم فضایی، ضرورت توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی، نیاز به کاربردی‌سازی علوم شناختی و ضرورت افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری اقتصادی، اراده دو کشور برای همکاری بیشتر در حوزه فناوری‌های جدید را تقویت کرده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان ایران ادامه داد: از این‌رو، همکاری در حوزه فناوری و نوآوری بین ایران و روسیه از طریق ساختاری ویژه، طی سال‌های اخیر دنبال شده که بیانگر اهمیت تعاملات فناورانه و اصرار به تحکیم و تقویت سطح روابط دوجانبه در این بخش بوده است. به این امید که دانش و فناوری‌های نوین نظیر نانو فناوری، بیوتکنولوژی، علوم هوا و فضا، علوم شناختی و انرژی‌های نوین در سایه همکاری‌های دانشگاهی بتواند سرعت توسعه و پیشرفت را برای رقم زدن آینده‌ای بهتر در این منطقه جغرافیایی مهیا کند.

ستاری، حضور ۷۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه اینوپروم را فرصت بسیار خوبی برای دیدار بین این شرکت‌ها و صنایع روسیه دانست که با هدف یافتن راه‌حل‌هایی برای همکاری‌های تجاری و فناوری صورت می‌گیرد و ادامه داد: این رویداد به‌عنوان مهم‌ترین نمایشگاه دستاوردهای صنعتی و فناوری روسیه، محل مناسبی برای شناسایی فناوری‌های جدیدی است که در روسیه ایجاد شده‌اند و شرکت‌های ایرانی می‌توانند از این فرصت نیز برای توسعه تجارت و شناسایی شریک تجاری استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته در اینوپروم پاویون داشته و شرکت‌های ایرانی از این فرصت برای نمایش دستاوردهای فناوری جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده‌اند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از ۴۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ایران، ابراز کرد: این شرکت‌ها تکنولوژی‌هایی را به شما عرضه می‌کنند که علاوه بر وجود بازار داخلی برای آن‌ها، در صورت سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید انبوه، فرصت تصاحب بازارهای بین‌المللی برای آن‌ها وجود دارد.

فعالیت برترین استارتاپ‌های منطقه در ایران

ستاری ادامه داد: امروز در ایران بزرگ‌ترین شبکه اینترنتی تجارت الکترونیک در سطح خاورمیانه فعالیت دارد که بیش از ۹۰ درصد سهم بازار خرده‌فروشی آنلاین را در اختیار دارد. بیش از ۱۰۰۰ تأمین‌کننده کالا و ۱۱ هزار فروشنده، فروشی بیش از میلیون‌ها دلار در روز را رقم‌زده‌اند. این وب‌سایت جزو ۲۰۰ وب‌سایت پربازدید دنیاست. تصور کنید چه فرصت ویژه‌ای در اختیار تولیدکنندگان روس برای ورود به این بازارِ بزرگِ عرضه محصولات از طریق پایگاه اینترنتی وجود دارد.

وی همچنین به حضور و فعالیت چشمگیر وب‌سایت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: فناوری، برای توسعه روابط فرهنگی امروز ارمغان ویژه‌ای برای ما دارد. بنابراین شرکت‌های روسی می‌توانند برای تبلیغات و معرفی شرکت‌ها و محصولات تجاری و فرهنگی خود از این بسترهای اینترنتی که برخی از آن‌ها جزو ۱۰۰ وب‌سایت پربازدید دنیاست، به‌خوبی استفاده کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه این سخنرانی، همچنین توضیح داد که امروز در ایران نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های کاربردی در حوزه‌های CYBER SECURITY، ERP، INTEGRATED PLANNING و IOT به‌خوبی توسعه یافته‌اند.

حوزه فین تک نیز، نکته دیگری بود که ستاری در جمع حاضران در نمایشگاه اینوپروم به آن اشاره و اظهار کرد: در حوزه فین تک اپلیکیشن‌های بسیار سودمندی در بازار ایران عرضه‌شده که بهره‌گیری از آن‌ها باعث کاهش حجم مراجعات به شبکه بانکی، بورس و بیمه، تسهیل تعاملات مالی در این شبکه‌ها و تغییر الگوی پرداخت سنتی به آنلاین شده است و این اپلیکیشن‌ها روزانه ده‌ها میلیون دلار پول را جابجا و تراکنش‌های مالی را تسریع می‌کنند. امیدوارم این تعاملات به ایجاد بسترهای مشترک پرداخت آنلاین و ارائه خدمات نوین تجارت بین شرکت‌های فناوری اطلاعات ایران و روسیه منجر شود.

پیشرفت‌های چشمگیر ایرانیان در عرصه دارو

رییس بنیاد ملی نخبگان ایران همچنین به پیشرفت‌های چشم گیر شرکت‌های دانش‌بنیان ایران در عرصه دارو اشاره کرد و گفت: امروز مردم روسیه، ترکیه و سایر کشورهای منطقه با داروهای بیوتکنولوژی ایرانی ضد سرطان و ضد بیماری‌های التهابی درمان می‌شوند. دستاوردهای یک شرکت ایرانی که ۴ بیماری لاعلاج را از طریق سلول‌های بنیادی درمان می‌کند، در غرب آسیا بی‌نظیر است و شرکت مشابهی در این زمینه در سطح منطقه وجود ندارد. فناوری تولید تجهیزات پیشرفته‌ای نظیر ربات‌های جراح، شتاب‌دهنده‌های خطی، دستگاه‌های دوزیمتری، سیستم‌های رادیوفرکوئنسی و سیکلوترون‌های تشخیصی توسط شرکتهای دانش‌بنیان در ایران توسعه یافته‌اند و در خدمت بخش سلامت کشور هستند.

وی همچنین به تشریح فعالیت‌های برخی از شرکت‌هایی در ایران پرداخت که در حوزه داروهای گیاهی، محصولی را برای درمان قطعی سردردهای مزمن میگرنی عرضه کرده‌اند یا تصریح کرد که شرکت دیگری از کشورمان توانسته است با ارائه پمادهای گیاهی خود از قطع پای بیماران دیابتی، عفونت زخم بستر و سوختگی جلوگیری به عمل آورد.

صادرات چندمیلیون دلاری داروهای ایرانی

ستاری اظهار کرد: بیش از ۲۶۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تحقیقات و تولید داروهای نوین و حدود ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش تجهیزات پزشکی در ایران فعالیت‌های نوآورانه و تحقیقاتی دارند که برخی از آن‌ها به‌عنوان قلب تولید فناوری داروهای کم‌حجم باارزش بالا، درآمد چند میلیون دلاری ناشی از صادرات فناوری به سایر کشورها دارند.

وی با تاکید بر این نکته که جمهوری اسلامی ایران، با تکیه بر توانایی‌های خود، در حال تلاش برای ایجاد روابط و همکاری‌های سازنده و پویا در سطح جهانی است، اظهار کرد: حضور من در اینجا به‌عنوان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همراه با ۷۰ شرکت فناور در زمینه‌های مختلف مانند بهداشت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات مهندسی، الکترونیک، مواد شیمیایی و … اهمیت این سفر و انگیزه ما را نشان می‌دهد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در پایان سخنرانی خود، ابراز امیدواری کرد که این حضور، تبدیل به نقطه عطفی در همکاری‌های اقتصادی دوجانبه شود و در این راستا دولت جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل از برنامه‌های مشترک بین شرکت‌های دو کشور برای توسعه تکنولوژی و بازار پشتیبانی می‌کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سفر سورنا ستاری در راس یک هیئت بلندپایه علمی و فناوری و با همراهی ۷۰ شرکت دانش بنیان ایرانی با حمایت مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، همزمان با نمایشگاه اینوپروم روسیه صورت می‌گیرد و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور در شهرهای مسکو و یکاترینبورگ با شرکت‌های متناظر خود دیدار می‌کنند. نمایندگانی از وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این سفر، ستاری را همراهی می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.